Liiketoimintasuunnitelman luominen uudelle videotuotantoyritykselle : sosiaalisen median sisällöntuotannon toimintaympäristöt ja markkinat
Lairikko, Christian (2025)
Lairikko, Christian
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315203
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä rakennettiin omalle videotuotantoyritykselle asiakaslähtöinen liiketoimintasuunnitelma. Yritys on sosiaalisen median henkilöbrändi, joka tulee tuottamaan lyhytvideoita suomalaisille yrityksille ja yksityishenkilöille. Videosisältöjä tullaan julkaisemaan sekä asiakkaiden että yrityksen omille sosiaalisen median kanaville. Yrityksen sosiaalisen median kasvustrategia keskittyy orgaanisen markkinoinnin ja viihteen varaan.
Opinnäytetyössä käyn läpi liiketoimintasuunnitelman oleellisimpia sisältöjä. Tekstissä esittelen liiketoimintasuunnitelman yrityksen perustamisen vaiheita sekä yrityksen visuaalista ilmettä ja yrityskuvaa. Lisäksi käsittelen yritykselle määriteltyjä asiakkaita ja kohderyhmiä markkina-analyysin kautta. Viimeisessä luvussa on tutkittu sosiaalisen median viestinnän ja sisällöntuotannon toimintaympäristöjä. Lopuksi on käsitelty keskeisiä verkostoja ja sidosryhmiä sosiaalisen median sisällöntuotannolle.
Työn tavoitteena oli selvittää keinoja parantaa videotuotannon kannattavuutta suhteessa sosiaalisen median toimintaympäristöihin ja verkostoihin sekä millä keinoilla kannattaa lähteä rakentamaan sosiaalisen median brändiä. Tämän myötä yrityksen aloittaessa toimintansa, sen tavoitteet ja toimintatavat ovat selkeät, ja tiedot toimintaympäristöistä sekä verkostoista ovat ajan tasalla.
Opinnäytetyössä käyn läpi liiketoimintasuunnitelman oleellisimpia sisältöjä. Tekstissä esittelen liiketoimintasuunnitelman yrityksen perustamisen vaiheita sekä yrityksen visuaalista ilmettä ja yrityskuvaa. Lisäksi käsittelen yritykselle määriteltyjä asiakkaita ja kohderyhmiä markkina-analyysin kautta. Viimeisessä luvussa on tutkittu sosiaalisen median viestinnän ja sisällöntuotannon toimintaympäristöjä. Lopuksi on käsitelty keskeisiä verkostoja ja sidosryhmiä sosiaalisen median sisällöntuotannolle.
Työn tavoitteena oli selvittää keinoja parantaa videotuotannon kannattavuutta suhteessa sosiaalisen median toimintaympäristöihin ja verkostoihin sekä millä keinoilla kannattaa lähteä rakentamaan sosiaalisen median brändiä. Tämän myötä yrityksen aloittaessa toimintansa, sen tavoitteet ja toimintatavat ovat selkeät, ja tiedot toimintaympäristöistä sekä verkostoista ovat ajan tasalla.