Verkostomaisen työskentelyn uudistaminen
Puronaho, Niina (2025)
Puronaho, Niina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052415641
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimenpide -ehdotukset verkostomaisen työskentelyn uudistamiseksi hyödyntäen asiakassegmentointiin perustuvasta palvelusta saatuja kokemuksia. Toimenpide-ehdotuksien muodostamiseksi selvitettiin mitkä asiat verkostomaisessa työskentelyssä on koettu haasteeksi ja onnistumisiksi. Verkostomainen työskentelyn on ennustettu olemaan yksi merkittävä tulevaisuuden työskentelytapa, joten aihe oli hyvin ajankohtainen tutkia.
Teoreettinen viitekehys rakentui verkostotyön ja verkostotyön johtamisen teemojen ympärille. Näiden teemojen lisäksi käsiteltiin toimeksiantajaorganisaation johtamisen rakenteita, sillä ne liittyivät läheisesti verkostotyön toteutuksen mahdollisuuksiin. Teoriassa hyödynnettiin kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta, artikkeleita ja tutkimuksia.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Verkostotyön sujuvuutta tutkittiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin ennalta valituille verkostotyön koordinointiin ja suunnitteluun osallistuneille henkilöille. Lisäksi sekundääriaineistona käytettiin verkostomaiseen työskentelyyn osallistuville tehdyn työntekijäkokemuskyselyn vastauksia ja aikaisemmin toteutettujen esihenkilöiden, työntekijöiden ja suunnittelijoiden haastattelujen raportteja.
Teorian ja empiirisen osuuden tutkimustulosten perusteella muodostui toimenpide-esitykset verkostomaisen työn uudistamiseksi. Toimenpide-esityksiä tehtiin havaittuihin onnistumisiin ja haasteisiin perustuen ja niitä esitettiin seuraaville osa-alueille: Viestintä, luottamuksen rakentuminen ja yhteistyö, sitoutuminen ja motivointi, vastuu ja itseohjautuvuus sekä johtaminen ja vuorovaikutus. Toimenpide-esityksiä voidaan hyödyntää tutkittavan palvelun uudistamiseen ja uusien asiakassegmenttien ympärille rakentuvien palveluiden suunnitteluun.
Teoreettinen viitekehys rakentui verkostotyön ja verkostotyön johtamisen teemojen ympärille. Näiden teemojen lisäksi käsiteltiin toimeksiantajaorganisaation johtamisen rakenteita, sillä ne liittyivät läheisesti verkostotyön toteutuksen mahdollisuuksiin. Teoriassa hyödynnettiin kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta, artikkeleita ja tutkimuksia.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Verkostotyön sujuvuutta tutkittiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin ennalta valituille verkostotyön koordinointiin ja suunnitteluun osallistuneille henkilöille. Lisäksi sekundääriaineistona käytettiin verkostomaiseen työskentelyyn osallistuville tehdyn työntekijäkokemuskyselyn vastauksia ja aikaisemmin toteutettujen esihenkilöiden, työntekijöiden ja suunnittelijoiden haastattelujen raportteja.
Teorian ja empiirisen osuuden tutkimustulosten perusteella muodostui toimenpide-esitykset verkostomaisen työn uudistamiseksi. Toimenpide-esityksiä tehtiin havaittuihin onnistumisiin ja haasteisiin perustuen ja niitä esitettiin seuraaville osa-alueille: Viestintä, luottamuksen rakentuminen ja yhteistyö, sitoutuminen ja motivointi, vastuu ja itseohjautuvuus sekä johtaminen ja vuorovaikutus. Toimenpide-esityksiä voidaan hyödyntää tutkittavan palvelun uudistamiseen ja uusien asiakassegmenttien ympärille rakentuvien palveluiden suunnitteluun.