Lasten osallisuutta arvioivien menetelmien käyttö koulutoimintaterapiassa : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Herukka, Juulia; Martikainen, Sirpa (2025)
Herukka, Juulia
Martikainen, Sirpa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315464
Tiivistelmä
Tässä systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa kuvataan, millaisia osallisuutta arvioivia arviointimenetelmiä käytetään lasten (7–16-vuotiaat) koulutoimintaterapiassa. Osallisuutta arvioivat menetelmät koulutoimintaterapiassa keskittyvät oppilaiden osallistumisen arviointiin ja tukemiseen kouluympäristössä. Koulutoimintaterapian keskeisimpänä tavoitteena on tukea koululaisen toimijuutta, oppimista ja osallistumista. Osallisuutta arvioivien menetelmien käyttäminen toimintaterapeutin työssä on monipuolista ja vaatii ammattitaitoa. Tärkeää on myös huomioida oppilaan omat näkemykset ja kokemukset, jotta arviointi olisi mahdollisimman asiakaslähtöistä.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus toteutettiin JBI:n (2024) ohjeistuksia noudattaen. Katsauksen toteuttamiseen osallistui kaksi tutkijaa. Aineisto haettiin CINAHL, PubMed, Eric sekä OTDBASE- ja Academic Search tietokannoista. Aineisto koottiin, valikoitiin ja arvioitiin Covidence®-ohjelmiston avulla. Systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen valikoitui artikkeleita ennalta määritettyjen mukaan- ja poissulkukriteerien mukaisesti. Tuloksia tarkasteltiin ICF luokan suoriutuminen ja osallistumien pääluokkien 1–5 avulla.
Kokonaisuudessaan katsaus nostaa esille koulutoimintaterapiassa käytettyjen arviointimenetelmien laaja-alaisuuden ja tuottaa tietoa myös suomalaiseen kontekstiin kehittää koulutoimintaterapiaa ja osallisuutta arvioivien menetelmien käyttöä koulutoimintaterapiassa.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus toteutettiin JBI:n (2024) ohjeistuksia noudattaen. Katsauksen toteuttamiseen osallistui kaksi tutkijaa. Aineisto haettiin CINAHL, PubMed, Eric sekä OTDBASE- ja Academic Search tietokannoista. Aineisto koottiin, valikoitiin ja arvioitiin Covidence®-ohjelmiston avulla. Systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen valikoitui artikkeleita ennalta määritettyjen mukaan- ja poissulkukriteerien mukaisesti. Tuloksia tarkasteltiin ICF luokan suoriutuminen ja osallistumien pääluokkien 1–5 avulla.
Kokonaisuudessaan katsaus nostaa esille koulutoimintaterapiassa käytettyjen arviointimenetelmien laaja-alaisuuden ja tuottaa tietoa myös suomalaiseen kontekstiin kehittää koulutoimintaterapiaa ja osallisuutta arvioivien menetelmien käyttöä koulutoimintaterapiassa.