Leikkausssali sairaanhoitajan työympäristönä : virtuaalinen oppimisympäristö perehdytyskäyttöön
Hallikainen, Ada (2025)
Hallikainen, Ada
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515856
Tiivistelmä
Leikkaussalityö on lähes ainutlaatuinen osa hoitotyötä, jossa korostuvat tiimityötaidot, aseptiikka ja potilasturvallisuus. Samalla sairaanhoitajaopiskelijan voi ilman aikaisempaa kokemusta olla haastavaa muodostaa kuvaa, miltä leikkaussali oikeasti näyttää. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli laatia leikkaushoitotyöhön perehtyville virtuaalinen oppimisympäristö, johon on kuvattu leikkaussalia kuten se näyttää oikeassa elämässä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi digitaalinen oppimisympäristö. Oppimisympäristö kuvattiin Oulun Yliopistollisen Sairaalan (OYS) leikkaussalissa, jonne oli lavastettu leikkaus. Tavoitteena oli luoda materiaali leikkausympäristöstä, jota voi käyttää perehdytys- ja opiskelumateriaalina, tukemalla opiskelijan oppimista visuaalisesti ja helpottaa uuteen toimintaympäristöön sopeutumista.
Tuotoksen arviointia varten laadittiin palautekysely, joka lähetettiin OAMK:n perioperatiiviseen hoitotyön syventävien opintojen opiskelijaryhmälle, sekä OYS:n leikkausosaston työntekijöille. Palautekyselyn tarkoituksena oli arvioida oppimisympäristön soveltuvuutta ja laatua oppimis- ja/tai perehdytysmateriaalina. Kyselyn vastaukset analysoitiin mm. hyödyntämällä sisällönanalyysiä. Vastauksien perusteella opinnäytetyön laatutavoitteet täyttyivät ja oppimisympäristö sopii perehdytys- ja opiskelumateriaaliksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi digitaalinen oppimisympäristö. Oppimisympäristö kuvattiin Oulun Yliopistollisen Sairaalan (OYS) leikkaussalissa, jonne oli lavastettu leikkaus. Tavoitteena oli luoda materiaali leikkausympäristöstä, jota voi käyttää perehdytys- ja opiskelumateriaalina, tukemalla opiskelijan oppimista visuaalisesti ja helpottaa uuteen toimintaympäristöön sopeutumista.
Tuotoksen arviointia varten laadittiin palautekysely, joka lähetettiin OAMK:n perioperatiiviseen hoitotyön syventävien opintojen opiskelijaryhmälle, sekä OYS:n leikkausosaston työntekijöille. Palautekyselyn tarkoituksena oli arvioida oppimisympäristön soveltuvuutta ja laatua oppimis- ja/tai perehdytysmateriaalina. Kyselyn vastaukset analysoitiin mm. hyödyntämällä sisällönanalyysiä. Vastauksien perusteella opinnäytetyön laatutavoitteet täyttyivät ja oppimisympäristö sopii perehdytys- ja opiskelumateriaaliksi.