Uuden tietojärjestelmän käyttöönotto: määrällinen tutkimus esivaiheen aikaisista kokemuksista
Ahlholm, Saara (2025)
Ahlholm, Saara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616253
Tiivistelmä
Loppukäyttäjien kokemuksia käyttöönottoprosessin jälkivaiheen aikana on tutkittu melko laajasti. Sen sijaan tutkimuksia, joissa olisi perehdytty toimitusketjun keskellä olevien ammattilaisten kokemuksiin prosessin esivaiheen aikana, ei tämän tutkimuksen tiedon mukaan ole tehty. Tietojärjestelmän käyttöönotto on laajamittainen prosessi, johon liittyy useita eri organisaatioita ja sidosryhmiä. Käyttöönottoprosessien epäonnistuminen on melko yleistä ja syyt tähän löytyvät useimmiten inhimillisistä tekijöistä.
Kohdeorganisaatiossa oli käyttöönottoprosessiin havaittu liittyvän joitain haasteita. Näiden haasteiden perusteellisemmalle selvitykselle koettiin olevan tarvetta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kohdeorganisaation asiantuntijoiden ja projektipäälliköiden kokemuksia ja näkemyksiä käyttöönottoprosessin esivaiheen aikana. Kokemusten perusteella tavoitteena oli selvittää edellä mainitut haasteet ja pyrkiä tarjoamaan niihin ratkaisuehdotuksia. Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja tutkimusaineisto hankittiin kyselylomakkeella, johon vastattiin sähköisesti.
Keskeisimpien tutkimustulosten mukaan käyttöönottoprosessiin liittyviä riskejä ja haasteita ei oltu ennakoitu riittävästi. Muiden prosessissa mukana olevien organisaatioiden roolit ja vastuualueet koettiin jokseenkin epäselvinä. Lisäksi käsitys prosessin ajankohtaisesta tilanteesta ja seuraavista askelista koettiin heikkona. Järjestelmän käyttöön ei myöskään oltu saatu riittävästi koulutusta ja perehdytystä, eikä organisaatiolta oltu saatu riittävästi tukea käyttöönottoprosessin aikana. Ero asiantuntijoiden ja projektipäälliköiden kokemusten välillä oli huomattava.
Tutkimustuloksista ei kuitenkaan voida tehdä johtopäätöksiä tai yleistyksiä vastausmäärän jäätyä heikoksi. Tulokset antoivat kuitenkin viitteitä siitä, että käyttöönottoprosessiin liittyy useita suuria haasteita. Jatkotutkimukselle olisi näin ollen tarvetta.
Kohdeorganisaatiossa oli käyttöönottoprosessiin havaittu liittyvän joitain haasteita. Näiden haasteiden perusteellisemmalle selvitykselle koettiin olevan tarvetta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kohdeorganisaation asiantuntijoiden ja projektipäälliköiden kokemuksia ja näkemyksiä käyttöönottoprosessin esivaiheen aikana. Kokemusten perusteella tavoitteena oli selvittää edellä mainitut haasteet ja pyrkiä tarjoamaan niihin ratkaisuehdotuksia. Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja tutkimusaineisto hankittiin kyselylomakkeella, johon vastattiin sähköisesti.
Keskeisimpien tutkimustulosten mukaan käyttöönottoprosessiin liittyviä riskejä ja haasteita ei oltu ennakoitu riittävästi. Muiden prosessissa mukana olevien organisaatioiden roolit ja vastuualueet koettiin jokseenkin epäselvinä. Lisäksi käsitys prosessin ajankohtaisesta tilanteesta ja seuraavista askelista koettiin heikkona. Järjestelmän käyttöön ei myöskään oltu saatu riittävästi koulutusta ja perehdytystä, eikä organisaatiolta oltu saatu riittävästi tukea käyttöönottoprosessin aikana. Ero asiantuntijoiden ja projektipäälliköiden kokemusten välillä oli huomattava.
Tutkimustuloksista ei kuitenkaan voida tehdä johtopäätöksiä tai yleistyksiä vastausmäärän jäätyä heikoksi. Tulokset antoivat kuitenkin viitteitä siitä, että käyttöönottoprosessiin liittyy useita suuria haasteita. Jatkotutkimukselle olisi näin ollen tarvetta.