SAP-tietoturvakonsultin päiväkirja
Verho, Sofia (2025)
Verho, Sofia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616314
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin SAP-tietoturvakonsultin päivittäisiä työtehtäviä uudessa työympäristössä s4accessilla päiväkirjamuotoisen dokumentoinnin avulla. Kuuden viikon havainnointi- ja analyysijakson aikana keskityttiin SAP:n teknisiin osa-alueisiin, ammatilliseen kehittymiseen sekä SAP:n käyttäjähallintaan ja tietoturvaan erikoistuvan työnantajan s4accessin tarjoamaan tukeen ja perehdytysprosessiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella työympäristöstä saadun palautteen ja työnantajan tarjoaman perehdytyksen ja tuen merkitystä työmotivaatioon ja taitojen kehittymiseen uuden työntekijän näkökulmasta.
Opinnäytetyössä esiteltiin SAP-järjestelmän perusrakenne, sen keskeisimmät moduulit sekä GRC-järjestelmäympäristö. SAP:n parissa työskentelyä tarkasteltiin tietoturvan näkökulmasta keskittyen konsultin roolin kannalta oleellisimpiin osa-alueisiin kuten roolien kehittämiseen, autorisointiin ja käyttöoikeuksien ylläpitoon.
Lopussa kuuden viikon päiväkirjaseurannan jälkeen arvioitiin osaamisen kehitystä, työnantajalta saadun tuen vaikutuksia ja työntekijän omaa vastuuta kehityksen kannalta. Havainnointijakson perusteella todettiin, että palaute työstä ei aina ollut suoraa tai sanallista, vaan se ilmeni muun muassa työtehtävien määrän ja vaativuustason kasvuna. Ammatillisen kehityksen kannalta tärkeintä oli aktiivinen palautteen pyytäminen erityisesti niiltä kollegoilta, joiden kanssa oltiin tiiviissä kanssakäymisessä. Seurantajakson päätteeksi todettiin, että teknistä kehitystä oli tapahtunut, ja työntekijän saaman palautteen laadulla oli työntekijän kehityksen ja motivaation kannalta suuri merkitys.
Opinnäytetyössä esiteltiin SAP-järjestelmän perusrakenne, sen keskeisimmät moduulit sekä GRC-järjestelmäympäristö. SAP:n parissa työskentelyä tarkasteltiin tietoturvan näkökulmasta keskittyen konsultin roolin kannalta oleellisimpiin osa-alueisiin kuten roolien kehittämiseen, autorisointiin ja käyttöoikeuksien ylläpitoon.
Lopussa kuuden viikon päiväkirjaseurannan jälkeen arvioitiin osaamisen kehitystä, työnantajalta saadun tuen vaikutuksia ja työntekijän omaa vastuuta kehityksen kannalta. Havainnointijakson perusteella todettiin, että palaute työstä ei aina ollut suoraa tai sanallista, vaan se ilmeni muun muassa työtehtävien määrän ja vaativuustason kasvuna. Ammatillisen kehityksen kannalta tärkeintä oli aktiivinen palautteen pyytäminen erityisesti niiltä kollegoilta, joiden kanssa oltiin tiiviissä kanssakäymisessä. Seurantajakson päätteeksi todettiin, että teknistä kehitystä oli tapahtunut, ja työntekijän saaman palautteen laadulla oli työntekijän kehityksen ja motivaation kannalta suuri merkitys.