Kauhu kokemuksena : kohderyhmän odotukset elämystuotannossa
Nupponen, Julia (2025)
Nupponen, Julia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616462
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan kauhua viihteen muotona, ja sitä kuluttavia henkilöitä kohderyhminä. Pääasiallinen tarkastelun kohde on kauhu ilmiönä sekä sen vaikutukset kuluttajiin, jonka myötä kohderyhmäymmärrystä ja sen tärkeyttä käsitellään laajasti teoriaosuudessa. Kohderyhmien syvällisemmässä katsauksessa ovat asiakaspersoonat, jotka toimivat tämän työn pääasiallisena tuotoksena ja johtopäätöksenä tutkimuskysymyksille.
Opinnäytetyössä suuressa osassa ovat asiakaspersoonat, joiden tekemistä varten luotiin kyselytutkimus. Tämän avulla selvitettiin yhteisiä tekijöitä kauhun kuluttajien keskuudessa, sekä mahdollisia poikkeumia, jotka voisivat näyttää alan kohderyhmät erilaisessa valossa ja näin kehittää jo olemassa olevia ajatusmalleja elämysten parissa työskenteleville tahoille.
Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää minkälainen kohderyhmä on kiinnostunut kauhusta erityisesti elämyksenä, ja miten eri alalajit jakavat tämän kohderyhmän. Työssä käsitellään elämystä yleisesti, sekä tarkemmin kauhukohteiden muodossa. Työn pohjana toimii ajatus siitä, että työn luonnosmaista lopputulosta voisi tarvittaessa hyödyntää esimerkiksi tapahtuma- tai markkinointisuunnittelussa.
Opinnäytetyössä suuressa osassa ovat asiakaspersoonat, joiden tekemistä varten luotiin kyselytutkimus. Tämän avulla selvitettiin yhteisiä tekijöitä kauhun kuluttajien keskuudessa, sekä mahdollisia poikkeumia, jotka voisivat näyttää alan kohderyhmät erilaisessa valossa ja näin kehittää jo olemassa olevia ajatusmalleja elämysten parissa työskenteleville tahoille.
Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää minkälainen kohderyhmä on kiinnostunut kauhusta erityisesti elämyksenä, ja miten eri alalajit jakavat tämän kohderyhmän. Työssä käsitellään elämystä yleisesti, sekä tarkemmin kauhukohteiden muodossa. Työn pohjana toimii ajatus siitä, että työn luonnosmaista lopputulosta voisi tarvittaessa hyödyntää esimerkiksi tapahtuma- tai markkinointisuunnittelussa.