Yritystarinoita TKI-polusta somesisällöksi
Vakkuri, Venla (2025)
Vakkuri, Venla
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716545
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea pk-yritysten TKI-polku -hankkeen viestintää tuottamalla LinkedIn-julkaisuja osallistujayritysten näkökulmasta. Työn tuloksena syntyi julkaisuja, jotka konkretisoivat TKI-polun hyötyjä yritystarinoiden kautta ja vahvistivat hankkeen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.
Julkaisujen laatimista varten toteutettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja kolmen eri toimialan pk-yrityksen kanssa. Yritykset olivat eri vaiheissa TKI-polkuvalmennusta, mikä mahdollisti monipuolisten kokemusten esiin tuomisen. Haastattelut litteroitiin, analysoitiin ja niiden pohjalta rakennettiin kolme kohderyhmälähtöistä ja ammatillisella sävyllä viestitettyjä LinkedIn julkaisua.
Työ tarjoaa käytännön esimerkin siitä, kuinka TKI-toiminnasta voidaan viestiä kiinnostavasti ja saavutettavasti. Julkaisuprosessi toi myös kokemuksellista ymmärrystä siitä, miten yrityshaastatteluista muotoillaan vaikuttavaa somesisältöä. Tuloksia voidaan hyödyntää hankkeen viestinnässä sekä laajemmin pk-yritysten sosiaalisen median kehittämistyössä. Työ osoittaa, että oikein kohdennettu viestintä voi vahvistaa TKI-toiminnan vaikuttavuutta.
Julkaisujen laatimista varten toteutettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja kolmen eri toimialan pk-yrityksen kanssa. Yritykset olivat eri vaiheissa TKI-polkuvalmennusta, mikä mahdollisti monipuolisten kokemusten esiin tuomisen. Haastattelut litteroitiin, analysoitiin ja niiden pohjalta rakennettiin kolme kohderyhmälähtöistä ja ammatillisella sävyllä viestitettyjä LinkedIn julkaisua.
Työ tarjoaa käytännön esimerkin siitä, kuinka TKI-toiminnasta voidaan viestiä kiinnostavasti ja saavutettavasti. Julkaisuprosessi toi myös kokemuksellista ymmärrystä siitä, miten yrityshaastatteluista muotoillaan vaikuttavaa somesisältöä. Tuloksia voidaan hyödyntää hankkeen viestinnässä sekä laajemmin pk-yritysten sosiaalisen median kehittämistyössä. Työ osoittaa, että oikein kohdennettu viestintä voi vahvistaa TKI-toiminnan vaikuttavuutta.