Varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Hellström, Minna (2025)
Hellström, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716855
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa "matikkakuu” 2–3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmässä. Matikkakuu oli kuukauden kestävä matemaattiseen ajatteluun ja matemaattisten taitojen kehittämiseen keskittyvä jakso. Tavoitteena oli lisätä matematiikkaa ja matemaattista ajattelua työhön ja oppimisympäristöön sekä lisätä ja kehittää tietoista matemaattista työotetta ja tietoisuutta matemaattisen ajattelun tärkeydestä.
Matikkakuukauden aikana toteutettiin tavalliseen tapaan toimintaa sisällyttäen siihen tietoisesti matemaattista ajattelua ja matemaattisia taitoja kehittäviä asioita. Kuukauden aikana lisättiin tietoista matematiikkapuhetta varhaiskasvatuspäivään.
Kuukauden aikana huomattiin matemaattisen ajattelun kehittyneen entistä tietoisemmaksi ja opittiin lisäämään matematiikkaa tietoisemmin päivään. Varsinaisen matikkakuukauden jälkeen jatkettiin matemaattisen ajattelun ja matemaattisten taitojen kehittymisen huomioimista lapsiryhmässä. Puheeseen sisältyi automaattisesti enemmän matikkapuhetta kaikessa ryhmän toiminnassa.
Matikkakuukauden aikana toteutettiin tavalliseen tapaan toimintaa sisällyttäen siihen tietoisesti matemaattista ajattelua ja matemaattisia taitoja kehittäviä asioita. Kuukauden aikana lisättiin tietoista matematiikkapuhetta varhaiskasvatuspäivään.
Kuukauden aikana huomattiin matemaattisen ajattelun kehittyneen entistä tietoisemmaksi ja opittiin lisäämään matematiikkaa tietoisemmin päivään. Varsinaisen matikkakuukauden jälkeen jatkettiin matemaattisen ajattelun ja matemaattisten taitojen kehittymisen huomioimista lapsiryhmässä. Puheeseen sisältyi automaattisesti enemmän matikkapuhetta kaikessa ryhmän toiminnassa.