Kuljettajalaskutusprosessin kehittäminen toimeksiantajayrityksessä
Alatalo, Katariina (2025)
Alatalo, Katariina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052717103
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia hyötyjä ja haasteita uudesta kuljettajalaskutusprosessista on toimeksiantajalle. Toimeksiantajayritys on keskisuuri betonialalla toimiva yritys. Toimeksiantajalla on käytössään uudehko laskutusjärjestelmä, joka mahdollistaa automaattisen ansionmaksun aliurakoitsijoille myyntilaskutuksen yhteydessä. Opinnäytetyön aihe valikoitui toimeksiantajan tarpeesta ja omasta kiinnostuksesta aihetta kohtaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuskysymyksenä oli ”Millaisia hyötyjä ja haasteita uudesta kuljettajalaskutusprosessista on toimeksiantajalle?”. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua, aineistonanalyysia ja ostolaskuprosessin havainnointia. Haastatteluun valittiin kaksi työntekijää, joilla molemmilla oli kokemusta kuljettajalaskujen käsittelystä useamman vuoden ajalta ja haastateltavat olivat olleet mukana uuden järjestelmän käyttöönotossa. Tietoperustassa esiteltiin taloushallinto yleisesti, myynti- ja ostolaskuprosessi ja taloushallinnon prosessien kehitys.
Tutkimustulosten mukaan uudesta kuljettajalaskutusprosessista on toimeksiantajalle erilaisia hyötyä ja haasteita. Prosessin kehittämisen myötä huomattiin, että uusi sähköinen laskutusprosessi säästää ostolaskujen käsittelijän työaikaa huomattavasti. Prosessissa on vielä kehitettävää, mutta odotukset järjestelmältä tulevaisuudessa ovat positiiviset toimeksiantajan näkökulmasta. Uusi järjestelmä on kehityskelpoinen ja toimeksiantajalla on resursseja edistää sen toimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuskysymyksenä oli ”Millaisia hyötyjä ja haasteita uudesta kuljettajalaskutusprosessista on toimeksiantajalle?”. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua, aineistonanalyysia ja ostolaskuprosessin havainnointia. Haastatteluun valittiin kaksi työntekijää, joilla molemmilla oli kokemusta kuljettajalaskujen käsittelystä useamman vuoden ajalta ja haastateltavat olivat olleet mukana uuden järjestelmän käyttöönotossa. Tietoperustassa esiteltiin taloushallinto yleisesti, myynti- ja ostolaskuprosessi ja taloushallinnon prosessien kehitys.
Tutkimustulosten mukaan uudesta kuljettajalaskutusprosessista on toimeksiantajalle erilaisia hyötyä ja haasteita. Prosessin kehittämisen myötä huomattiin, että uusi sähköinen laskutusprosessi säästää ostolaskujen käsittelijän työaikaa huomattavasti. Prosessissa on vielä kehitettävää, mutta odotukset järjestelmältä tulevaisuudessa ovat positiiviset toimeksiantajan näkökulmasta. Uusi järjestelmä on kehityskelpoinen ja toimeksiantajalla on resursseja edistää sen toimintaa.