Autovuokraamon digitaalisen viestintäkanavan kehittäminen
Chaudhry, Asif (2025)
Chaudhry, Asif
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716897
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli autovuokraamon digitaalisen viestintäkanavan modernisointi, jonka toimeksiantajana oli kansainvälinen autovuokraamo, joka toimii suomessa. Toimeksiantajalla oli pitkään ollut ongelmana nykyisen intranetin kehno käytettävyys sekä huono saavutettavuus. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, kehittää ja lopulta toteuttaa uusi intranet kyseiselle autovuokraamolle.
Työn tietoperustassa perehdytään yleisesti viestintään ja siitä sitten tarkemmin digitaalisten verkko-viestintäkanavien merkitykseen liiketoiminnassa, digitaalisten viestintäkanavien ominaisuuksiin. Aineistohankinnassa hyödynnettiin nykykartoitusta, josta ilmeni kehitysideoita, joita hyödynnettiin lopullisesti suunnittelussa, kehittämisessä sekä toteutuksessa. Työ toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua verkkokysely lomaketta. Tutkimustulosten mukaan uusi intranet onnistui ratkaisemaan ongelmakohtia, joita yrityksellä oli entisessä intranetissä.
Työn lopputuloksesta syntyi uusi intranet, josta toimeksiantaja hyötyi. Opinnäytetyöstä hyötyvät toimeksiantajan lisäksi kaikki yritykset, organisaatiot ja tahot, joilla on edessä digitaalisten viestintäkanavan uusiminen tai kehittäminen.
Työn tietoperustassa perehdytään yleisesti viestintään ja siitä sitten tarkemmin digitaalisten verkko-viestintäkanavien merkitykseen liiketoiminnassa, digitaalisten viestintäkanavien ominaisuuksiin. Aineistohankinnassa hyödynnettiin nykykartoitusta, josta ilmeni kehitysideoita, joita hyödynnettiin lopullisesti suunnittelussa, kehittämisessä sekä toteutuksessa. Työ toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua verkkokysely lomaketta. Tutkimustulosten mukaan uusi intranet onnistui ratkaisemaan ongelmakohtia, joita yrityksellä oli entisessä intranetissä.
Työn lopputuloksesta syntyi uusi intranet, josta toimeksiantaja hyötyi. Opinnäytetyöstä hyötyvät toimeksiantajan lisäksi kaikki yritykset, organisaatiot ja tahot, joilla on edessä digitaalisten viestintäkanavan uusiminen tai kehittäminen.