Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Simulaatio-opetus suomalaisessa sairaanhoitajien koulutuksessa : integratiivinen kirjallisuuskatsaus

Vaittinen, Marjoliina (2025)

 
Avaa tiedosto
Vaittinen_Marjoliina.pdf (749.8Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Vaittinen, Marjoliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052817224
Tiivistelmä
Potilas- ja työturvallisuuden, opetuksen laadun ja käytännön harjoittelun maksimoimiseksi sairaanhoitajan koulutuksessa käytetään todellisuutta mallintavia simulaatioita, joissa taitoja voi oppia ja harjoitella. Teknologinen kehitys, työharjoittelujen tarjoamien harjoittelumahdollisuuksien kirjavuus ja etäopetuksen lisääntyminen ovat mahdollistaneet ja edellyttäneet perinteisestä luokkahuoneopetuksesta irtautuvien opetusmenetelmien kehittämisen.

Suomalaisesta sairaanhoitajakoulutuksen simulaatio-opetuksesta ei ole integroivaa katsausta. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajakoulutuksen simulaatio-opetuksen kehittymistä Suomessa vuosina 2014-2025. Tutkimusmetodina on integratiivinen kirjallisuuskatsaus. Aineisto (n=22) koostuu tutkimusartikkeleista, väitöskirjoista sekä suomalaisten ammattikorkeakoulujen, yliopistojen ja muista vertaisarvioiduista julkaisuista.

Simulaatio-opetus on 1) laajentunut eri hoitotyön alueille, yhteistyökumppaneiden kanssa toteutettavaksi ja etäopetukseen, 2) saanut vaikutteita opetusparadigman kehityksestä ja 3) kehittynyt didaktisesti.

Simulaatiomenetelmän käytön optimointi vaatii jatkotutkimusta. Digitalisaation jatkohyödyntäminen ja opetuksen tuki vaativat resurssointia.
 
To maximize patient and occupational safety, the quality of education, and practical training, nursing education employs reality-mimicking simulations where skills can be learned and practiced. Technological advancements, the variability in training opportunities provided by internships, and the increase in remote learning have enabled and necessitated the development of teaching methods that diverge from traditional classroom instruction.

The purpose of this literature review was to explore the development of simulation-based education in Finnish nursing education from 2014 to 2025. The research method is an integrative literature review. The material (n=22) consists of research articles, doctoral dissertations, and peer-reviewed publications from Finnish universities of applied sciences, universities, and other academic sources.

Simulation-based education has 1) expanded into various fields of healthcare, been implemented in collaboration with partners, and adapted for remote learning, 2) been influenced by the development of educational paradigms, and 3) evolved didactically.

Optimizing the use of simulation methods requires further research. The continued utilization of digitalization and support for education require resource allocation.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste