Myynnin skaalaus avainasiakkaiden segmentoinnin ja strategisen optimoinnin avulla
Liljeblad, Anni-Emilia (2025)
Liljeblad, Anni-Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052917822
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on analysoida kohdeyrityksen suurimpien asiakkuuksien kannattavuutta ja optimoida myyjien aikaresurssien sekä yrityksen taloudellisten resurssien käyttöä. Työn tarkoituksena on tunnistaa kohdeorganisaatiolle taloudellisesti kannattavimmat asiakassegmentit ja kehittää strategioita myynnin skaalaamiseksi ilman merkittävää resurssien lisäystä. Hyödyn saajina ovat kohdeyritys, joka toimii kansainvälisesti palveluliiketoiminnassa, sekä sen avainasiakaspäälliköt.
Kehittämistehtävänä on selvittää, miten avainasiakkaiden segmentointi ja resurssien strateginen optimointi voivat tukea myynnin skaalaamista. Tavoitteena on löytää asiakassegmentit, jotka tuovat suurimman taloudellisen hyödyn kohdeyritykselle ja myyjille, sekä tunnistaa yhteneväisyystekijät, jotka indikoivat kannattavaa asiakkuutta.
Teoreettinen viitekehys perustuu asiakassuhteiden hallinnan ja resurssien optimoinnin teorioihin, kuten asiakkuuden hallinnan teorioihin ja asiakaselinkaaren arvoon (Customer Lifetime Value, CLV) ja asiakkuuden tuottaman arvon (Average Revenue Per User, ARPU) ja kannattavuuden (Customer Profitability Analysis ,CPAN) analysointiin.
Tutkimus hyödyntää kvantitatiivisia menetelmiä, kuten klusterianalyysiä sekä kuvailevaa ryhmittelyanalyysia asiakastietojen segmentoinnissa ja analysoinnissa. Aineisto kerättiin kohdeyrityksen asiakasrekisteristä ja talousjärjestelmistä sekä Profinderista. Klusterianalyysin avulla tunnistettiin taloudellisesti kannattavimmat asiakassegmentit toimialan, liikevaihtoluokan, toimipisteiden lukumäärän ja henkilöstön koon osalta.
Tulokset osoittivat, että yli 20 toimipisteen asiakkaat tuottavat suurimman kokonaisvolyymin, mutta alle 10 toimipisteen asiakkaat ovat yksikkökohtaisesti kannattavampia. Optimaalinen asiakas yhdistää laajan toimipisteverkoston, maltillisen liikevaihdon ja matalat palvelukustannukset. Avainasiakkaat olivat keskimäärin 56 % kannattavampia kuin keskivertoasiakkaat toimipistettä kohden.
Johtopäätöksenä ehdotetaan resurssien uudelleenkohdentamista kannattavimpiin segmentteihin, ylimääräisten palvelukäyntien vähentämistä ja asiakaskohtaisen lisäarvon kasvattamista. Työ tarjoaa käytännön työkaluja avainasiakasstrategian kehittämiseksi ja myynnin tehokkaaksi skaalaamiseksi palveluliiketoiminnassa.
Kehittämistehtävänä on selvittää, miten avainasiakkaiden segmentointi ja resurssien strateginen optimointi voivat tukea myynnin skaalaamista. Tavoitteena on löytää asiakassegmentit, jotka tuovat suurimman taloudellisen hyödyn kohdeyritykselle ja myyjille, sekä tunnistaa yhteneväisyystekijät, jotka indikoivat kannattavaa asiakkuutta.
Teoreettinen viitekehys perustuu asiakassuhteiden hallinnan ja resurssien optimoinnin teorioihin, kuten asiakkuuden hallinnan teorioihin ja asiakaselinkaaren arvoon (Customer Lifetime Value, CLV) ja asiakkuuden tuottaman arvon (Average Revenue Per User, ARPU) ja kannattavuuden (Customer Profitability Analysis ,CPAN) analysointiin.
Tutkimus hyödyntää kvantitatiivisia menetelmiä, kuten klusterianalyysiä sekä kuvailevaa ryhmittelyanalyysia asiakastietojen segmentoinnissa ja analysoinnissa. Aineisto kerättiin kohdeyrityksen asiakasrekisteristä ja talousjärjestelmistä sekä Profinderista. Klusterianalyysin avulla tunnistettiin taloudellisesti kannattavimmat asiakassegmentit toimialan, liikevaihtoluokan, toimipisteiden lukumäärän ja henkilöstön koon osalta.
Tulokset osoittivat, että yli 20 toimipisteen asiakkaat tuottavat suurimman kokonaisvolyymin, mutta alle 10 toimipisteen asiakkaat ovat yksikkökohtaisesti kannattavampia. Optimaalinen asiakas yhdistää laajan toimipisteverkoston, maltillisen liikevaihdon ja matalat palvelukustannukset. Avainasiakkaat olivat keskimäärin 56 % kannattavampia kuin keskivertoasiakkaat toimipistettä kohden.
Johtopäätöksenä ehdotetaan resurssien uudelleenkohdentamista kannattavimpiin segmentteihin, ylimääräisten palvelukäyntien vähentämistä ja asiakaskohtaisen lisäarvon kasvattamista. Työ tarjoaa käytännön työkaluja avainasiakasstrategian kehittämiseksi ja myynnin tehokkaaksi skaalaamiseksi palveluliiketoiminnassa.