Tasapainotuskoneen suunnittelu
Kurki, Antti (2025)
Kurki, Antti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060118971
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe syntyi toimeksiantajan tarpeesta dynaamisesti tasapainottaa kuljetinruuveja omalla konepajallaan. Kuljetinruuvi on materiaalin siirtämiseen käytettävän ruuvikuljettimen osa. Toimeksiantajana oli metsä- ja energiateollisuudelle materiaalinkäsittelylaitteita ja -järjestelmiä valmistava Raumaster Oy.
Työ aloitetaan perehtymällä dynaamisen tasapainotuksen teoriaan ja saatavilla oleviin kaupallisiin tasapainotuslaitteisiin, sekä kartoittamalla tasapainotusta Suomessa tarjoavia yrityksiä. Tämän jälkeen käsitellään tuotekehitysprosessia, jonka lopputuloksena syntyi valmis suunnitelma tasapainotuskoneesta.
Työssä esitellään potentiaaliset vaihtoehdot kaupallisesta kenttätasapainotus-laitteesta, jolla mittaukset tehdään. Itse suunniteltiin siirrettävissä ja säädettävissä olevat pukit, joiden päällä tasapainotettavaa ruuvia pyöritetään, sekä vaihdemoottorin pukki ja kiskot joihin pukit kiinnitetään. Teräsrakenteiden suunnittelua tarkasteltiin etenkin lujuuslaskennan näkökulmasta. Työssä käytiin läpi myös koneenosien mitoitusta sisältäen vaihdemoottorin, nivelakselin, laakerin ja kiristysholkin valinnan. Lopuksi tehtiin lista tarvittavista jatkotoimenpiteistä suunnitelman toteuttamiseksi.
Työ aloitetaan perehtymällä dynaamisen tasapainotuksen teoriaan ja saatavilla oleviin kaupallisiin tasapainotuslaitteisiin, sekä kartoittamalla tasapainotusta Suomessa tarjoavia yrityksiä. Tämän jälkeen käsitellään tuotekehitysprosessia, jonka lopputuloksena syntyi valmis suunnitelma tasapainotuskoneesta.
Työssä esitellään potentiaaliset vaihtoehdot kaupallisesta kenttätasapainotus-laitteesta, jolla mittaukset tehdään. Itse suunniteltiin siirrettävissä ja säädettävissä olevat pukit, joiden päällä tasapainotettavaa ruuvia pyöritetään, sekä vaihdemoottorin pukki ja kiskot joihin pukit kiinnitetään. Teräsrakenteiden suunnittelua tarkasteltiin etenkin lujuuslaskennan näkökulmasta. Työssä käytiin läpi myös koneenosien mitoitusta sisältäen vaihdemoottorin, nivelakselin, laakerin ja kiristysholkin valinnan. Lopuksi tehtiin lista tarvittavista jatkotoimenpiteistä suunnitelman toteuttamiseksi.