M3GP 160 new cross section : flying leads -rakenteen kehittäminen
Palssi, Kalle (2025)
Palssi, Kalle
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025053018663
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella uusi rakenne lentokaapeleille ABB Oy:n IEC LV Motors -yksikölle käytettäväksi uudessa M3GP 160 -sähkömoottorimallissa. Lentokaapelit on tarkoitettu korvaamaan perinteinen moottorin liitäntäkotelo, ja ne mahdollistavat joustavamman ja helpommin muunneltavan sähköliitännän erityisesti testaus- ja prototyyppikäytössä, jossa kytkentävaatimukset voivat vaihdella tapauskohtaisesti.
Työssä kehitettiin ratkaisu, jossa moottorin ja lentokaapeleiden väliin sijoitetaan kompakti kotelo. Rakenteen tuli soveltua useisiin eri asennusympäristöihin ja vähentää tarvetta useille eri rakenteille. Suunnitteluprosessi toteutettiin Siemens NX CAD -ohjelmistolla ja sitä ohjasi tiivis yhteistyö tuotantotiimin kanssa.
Lopullinen kotelorakenne muotoiltiin neliskanttiseksi, jotta kotelon kantta voidaan helposti kääntää eri asennussuuntiin ilman lisämodifikaatioita. Käytettävyyden parantamiseksi rakenteeseen lisättiin eri kokoisia läpivientejä kaapeleita ja oheislaitteita varten. Lisäksi tilankäyttöä optimoitiin poistamalla tarpeettomia osia, kuten alkuperäinen tukijalusta. Suojauksen parantamiseksi koteloon hahmoteltiin tiivisteiden sijoituspaikkoja, mutta tiivisteratkaisut ovat tässä vaiheessa vielä suuntaa antavia luonnoksia, jotka vaativat jatkokehitystä.
Lopputuloksena syntyi selkeä, monikäyttöinen ja tuotantovalmiiksi kehitetty kotelorakenne, joka vastaa sekä teknisiin että käytännön käyttötarpeisiin. Ratkaisu parantaa moottorin asennettavuutta, muunneltavuutta ja käytettävyyttä erilaisissa ympäristöissä.
Työssä kehitettiin ratkaisu, jossa moottorin ja lentokaapeleiden väliin sijoitetaan kompakti kotelo. Rakenteen tuli soveltua useisiin eri asennusympäristöihin ja vähentää tarvetta useille eri rakenteille. Suunnitteluprosessi toteutettiin Siemens NX CAD -ohjelmistolla ja sitä ohjasi tiivis yhteistyö tuotantotiimin kanssa.
Lopullinen kotelorakenne muotoiltiin neliskanttiseksi, jotta kotelon kantta voidaan helposti kääntää eri asennussuuntiin ilman lisämodifikaatioita. Käytettävyyden parantamiseksi rakenteeseen lisättiin eri kokoisia läpivientejä kaapeleita ja oheislaitteita varten. Lisäksi tilankäyttöä optimoitiin poistamalla tarpeettomia osia, kuten alkuperäinen tukijalusta. Suojauksen parantamiseksi koteloon hahmoteltiin tiivisteiden sijoituspaikkoja, mutta tiivisteratkaisut ovat tässä vaiheessa vielä suuntaa antavia luonnoksia, jotka vaativat jatkokehitystä.
Lopputuloksena syntyi selkeä, monikäyttöinen ja tuotantovalmiiksi kehitetty kotelorakenne, joka vastaa sekä teknisiin että käytännön käyttötarpeisiin. Ratkaisu parantaa moottorin asennettavuutta, muunneltavuutta ja käytettävyyttä erilaisissa ympäristöissä.