Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sanomalehden asema mediamurroksessa : Lapin Kansan houkuttelevuus mainostaja-asiakkaiden keskuudessa

Saukko, Tiina (2025)

 
Avaa tiedosto
Saukko_Tiina.pdf (1.879Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Saukko, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajalle, Kaleva Medialle sanomalehti Lapin Kansan houkuttelevuutta mainostaja-asiakkaiden keskuudessa. Pitkien etäisyyksien toimintaympäristö luo omat haasteensa Lapin Kansan olemassaololle ja tulokselliselle liiketoiminnalle.

Tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva Lapin Kansan asemasta mainoskanavana, jotta Kaleva Media pystyy kehittämään tuotteitaan ja palveluitaan sekä syventämään asiakasymmärrystään. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös kartoittaa syitä mainostaa tai olla mainostamatta Lapin Kansassa sekä vastaajan mahdollista Lapin Kansan lukijasuhdetta.

Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus ja tutkimusmenetelmä kvantitatiivinen. Aineistonkeruu tapahtui sähköpostikyselyllä, jonka kohderyhmänä oli Kaleva Median asiakasrekisterissä olevia organisaatioiden yhteyshenkilöitä. Tutkimuskysymys oli: miten houkuttelevana mainostaja-asiakkaat kokevat Lapin Kansan?

Tietoperustassa käsiteltiin sanomalehden asemaa lukijan ja mainostajan näkökulmasta, mediankäytön muutoksia sekä brändin merkitystä mielikuvien muodostajana. Lähteinä käytettiin kirjallisuutta, toimeksiantajan verkkosivuja ja sisäisiä materiaaleja, verkkoartikkeleita ja media-alan tutkimustietoa.

Tutkimustulosten perusteella Lapin Kansan tarjoamaa paikallisuutta ja laajaa kohderyhmän tavoittavuutta arvostetaan mainostaja-asiakkaiden keskuudessa. Tulosten perusteella voidaan tosin myös todeta, että yleisen trendin mukainen sanomalehtimainonnan ja lehtitilaajien väheneminen uhkaa myös Lapin Kansaa.

Kehittämisehdotuksina esitetään muun muassa Kaleva Median yrityksille tarjoaman markkinointikumppanuuden voimakkaampaa esiintuomista, nuorten huomioimista tulevaisuuden mediankäyttäjinä sekä asiakaskokemuksen kehittämistä palautteiden pohjalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste