Tapahtumakonseptityökalu yritykselle X : edellytykset strategialähtöisen ja brändin mukaisen tapahtuman järjestämiselle
Lehtilä, Anniina (2025)
Lehtilä, Anniina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219399
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli yritys, jonka yhtenä liiketoiminta-alana on vähittäiskauppa. Tähän liiketoiminta-alaan tämä opinnäytetyö keskittyy. Tapahtumien järjestäminen on tapa toteuttaa toimeksiantajayrityksen strategiaa. Tapahtumat jättävät myös kävijälleen mielikuvan yrityksen brändistä. Toimeksiantajayrityksellä ei ollut yksittäistä tapahtumatyökalua ennestään, joten opinnäytetyön tavoitteena oli tuotoksena luoda työkalu yrityksen esihenkilöille onnistuneeseen ja brändin mukaiseen tapahtuman järjestämiseen. Lisäksi tavoitteena oli vastata kysymykseen: mitkä ovat strategialähtöisen ja brändin mukaisen tapahtuman järjestämisen edellytykset.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työssä perehdyttiin teoriaosuudessa konseptointiin, tapahtuman järjestämiseen ja projektijohtamiseen. Lisäaineistoa tuotoksen luontiin kerättiin kyselylomakkeilla, joiden kysymykset rakentuivat teorian pohjalta. Näiden lisäksi järjestettiin vielä teemahaastattelut syventämään ja varmistamaan kerättyä tietoa. Teemahaastatteluiden kysymykset ja teemat rakentuivat kyselyn tuloksista sekä teoriasta.
Aineistojen pohjalta rakentui tapahtumatyökalu, jossa on yhdeksän suunnitteluprosessinvaihetta sisältävä tapahtumakonseptipohja, aktiviteettitaulukko aikatauluineen ja lupa osio. Tapahtumakonseptinpohjan yksi vaihe on kokonaan huomioitu yrityksen brändinäkyvyydelle ja työkalussa on otettu useammassa kohdassa huomioon myös yrityksen strategianäkökulmat. Työkalu testattiin esihenkilöillä ja he antoivat arviointinsa sen toimivuudesta sekä hyödyllisyydestä.
Opinnäytetyön tuotos vastasi toimeksiantajan toiveita ja tavoitteita. Opinnäytetyössä onnistuttiin tuomaan esiin mitkä ovat edellytykset yrityksen brändin mukaiselle tapahtuman järjestämiselle sekä tekemään hyötyä yritykselle.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työssä perehdyttiin teoriaosuudessa konseptointiin, tapahtuman järjestämiseen ja projektijohtamiseen. Lisäaineistoa tuotoksen luontiin kerättiin kyselylomakkeilla, joiden kysymykset rakentuivat teorian pohjalta. Näiden lisäksi järjestettiin vielä teemahaastattelut syventämään ja varmistamaan kerättyä tietoa. Teemahaastatteluiden kysymykset ja teemat rakentuivat kyselyn tuloksista sekä teoriasta.
Aineistojen pohjalta rakentui tapahtumatyökalu, jossa on yhdeksän suunnitteluprosessinvaihetta sisältävä tapahtumakonseptipohja, aktiviteettitaulukko aikatauluineen ja lupa osio. Tapahtumakonseptinpohjan yksi vaihe on kokonaan huomioitu yrityksen brändinäkyvyydelle ja työkalussa on otettu useammassa kohdassa huomioon myös yrityksen strategianäkökulmat. Työkalu testattiin esihenkilöillä ja he antoivat arviointinsa sen toimivuudesta sekä hyödyllisyydestä.
Opinnäytetyön tuotos vastasi toimeksiantajan toiveita ja tavoitteita. Opinnäytetyössä onnistuttiin tuomaan esiin mitkä ovat edellytykset yrityksen brändin mukaiselle tapahtuman järjestämiselle sekä tekemään hyötyä yritykselle.