Työttömien terveystarkastusten toteuttaminen Kainuun hyvinvointialueella
Juntunen, Johanna (2025)
Juntunen, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060219221
Tiivistelmä
Työttömien terveystarkastukset ovat lakisääteisiä, maksuttomia ja asiakkaalle vapaaehtoisia, joiden järjestämine on hyvinvointialueiden vastuulla. Tutkitusti työttömillä terveys on huonompi kuin työssä käyvillä, ja myös elämäntavat ovat usein epäterveellisemmät. Työttömien terveystarkastuksen tavoitteena on yhdessä asiakkaan kanssa pyrkiä löytämään suurimmat työllistymisen ja toimintakyvyn haasteet. Keskiössä on asiakkaan kohtaaminen ja kuunteleminen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, millainen on laadukas työttömän terveystarkastus niitä organisoivien esihenkilöiden ja tarkastuksia toteuttavien hoitajien näkökulmista. Tavoitteena on tuottaa työttömien terveystarkastuksia tekeville terveydenhoitajille ja niitä organisoiville esihenkilöille lisää tietoa ja työvälineitä tarkastusten laadukkaaseen ja tarkoituksenmukaiseen toteuttamiseen. Laadullisen haastattelututkimuksen tutkimuskysymyksinä olivat: Millaisia ovat laadukkaat työttömien terveystarkastukset niitä tekevien hoitajien sekä esihenkilöiden käsitysten mukaan? Miten Kainuun hyvinvointialueen kunnissa työttömien terveystarkastukset toteutetaan? Sekä Miten työttömien terveystarkastuksia voisi kehittää?
Tutkimuksessa laadukas tarkastus määriteltiin laajaksi, asiakasta huomioivaksi ja eteenpäin vieväksi. Asiakkaalle annetaan riittävästi aikaa ja mahdollisuus tulla kuulluksi kokonaisuutena. Tasalaatuisuudesta hyvinvointialueen sisällä ollaan huolissaan, esimerkiksi joissain kunnissa asiakasta ei kohdata kasvokkain missään vaiheessa prosessia. Hyvinvointialueelta on tähän saakka puuttuneet yhtenäiset toimintatavat. Moniammatillinen yhteistyö nähtiin toimivana erityisesti mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä fysioterapian osalta. Yhteistyötä työllisyys- ja työkykyasioissa tehdään jonkin verran, mutta siihen toivottiin lisää työaikaa.
Jatkossa olisi tärkeä tutkia sekä maakunnallisesti että valtakunnallisesti työttömien omia kokemuksia tarkastusten vaikuttavuudesta sekä niihin osallistumisesta. Tutkimusta tarvitaan myös siitä, miten asiakasryhmä määrittelee laadukkaan terveystarkastuksen. Health examinations for unemployed are statutory, free of charge and participation is voluntary. Wellbeing services counties are responsible for organizing the services since 2023. Health of the unemployed is studied to be worse than employed. Their ways of living are also less healthy. Goal of the health examination is to find challenges related to work ability and functional capacity together with the customer. The most important thing is to encounter and listen.
The purpose of this study is to describe, what a high quality health examination is like from the nurses’ and managers’ point of view. The goal is to produce information to public health nurses executing healt examinations and leaders organizing them. This way examinations could be executed with high quality and appropriately. This qualitative interview study was based on three research questions: What the high-quality health examinations for unemployed are like from the nurses and managers’ point of view? How are health examinations organised in muncipalities in Kainuu? How can health examinations be developed?
Informants of the study described high-quality health examination as wide, customer friendly and forward-looking. Customers get enough time and a possibility to be heard and seen. Consistence inside the wellbeing services county was seen variable, because in some muncipalities professionals don’t meet customers face to face at all. Up to this day Standardized methods have been missing in Kainuu, Co-operation between professionals was described functional. Especially follow-up care in mental-health services, substance abuse services and physical therapy was working. Co-operation in employment and work ability matters was organised, but it needed more working hours.
In the following studies it would be important to research both regionally and nationally how the unemployed feel about the health examinations and taking part in them. We also need research of customer’s definition of quality.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, millainen on laadukas työttömän terveystarkastus niitä organisoivien esihenkilöiden ja tarkastuksia toteuttavien hoitajien näkökulmista. Tavoitteena on tuottaa työttömien terveystarkastuksia tekeville terveydenhoitajille ja niitä organisoiville esihenkilöille lisää tietoa ja työvälineitä tarkastusten laadukkaaseen ja tarkoituksenmukaiseen toteuttamiseen. Laadullisen haastattelututkimuksen tutkimuskysymyksinä olivat: Millaisia ovat laadukkaat työttömien terveystarkastukset niitä tekevien hoitajien sekä esihenkilöiden käsitysten mukaan? Miten Kainuun hyvinvointialueen kunnissa työttömien terveystarkastukset toteutetaan? Sekä Miten työttömien terveystarkastuksia voisi kehittää?
Tutkimuksessa laadukas tarkastus määriteltiin laajaksi, asiakasta huomioivaksi ja eteenpäin vieväksi. Asiakkaalle annetaan riittävästi aikaa ja mahdollisuus tulla kuulluksi kokonaisuutena. Tasalaatuisuudesta hyvinvointialueen sisällä ollaan huolissaan, esimerkiksi joissain kunnissa asiakasta ei kohdata kasvokkain missään vaiheessa prosessia. Hyvinvointialueelta on tähän saakka puuttuneet yhtenäiset toimintatavat. Moniammatillinen yhteistyö nähtiin toimivana erityisesti mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä fysioterapian osalta. Yhteistyötä työllisyys- ja työkykyasioissa tehdään jonkin verran, mutta siihen toivottiin lisää työaikaa.
Jatkossa olisi tärkeä tutkia sekä maakunnallisesti että valtakunnallisesti työttömien omia kokemuksia tarkastusten vaikuttavuudesta sekä niihin osallistumisesta. Tutkimusta tarvitaan myös siitä, miten asiakasryhmä määrittelee laadukkaan terveystarkastuksen.
The purpose of this study is to describe, what a high quality health examination is like from the nurses’ and managers’ point of view. The goal is to produce information to public health nurses executing healt examinations and leaders organizing them. This way examinations could be executed with high quality and appropriately. This qualitative interview study was based on three research questions: What the high-quality health examinations for unemployed are like from the nurses and managers’ point of view? How are health examinations organised in muncipalities in Kainuu? How can health examinations be developed?
Informants of the study described high-quality health examination as wide, customer friendly and forward-looking. Customers get enough time and a possibility to be heard and seen. Consistence inside the wellbeing services county was seen variable, because in some muncipalities professionals don’t meet customers face to face at all. Up to this day Standardized methods have been missing in Kainuu, Co-operation between professionals was described functional. Especially follow-up care in mental-health services, substance abuse services and physical therapy was working. Co-operation in employment and work ability matters was organised, but it needed more working hours.
In the following studies it would be important to research both regionally and nationally how the unemployed feel about the health examinations and taking part in them. We also need research of customer’s definition of quality.