Markkinointistrategia : case Soma Beauty Oy
Lamminniemi, Suvi; Tiihonen, Sanni (2025)
Lamminniemi, Suvi
Tiihonen, Sanni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319913
Tiivistelmä
Markkinointistrategia - Case Soma Beauty Oy Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Soma Beauty Oy:lle selkeä ja käytännönläheinen markkinointistrategia, joka tukee yrityksen kasvua ja kilpailukykyä kauneudenhoitoalalla. Yrityksellä ei ollut aiemmin yhtenäistä markkinointistrategiaa, minkä vuoksi sen näkyvyys perustui pääasiassa satunnaisiin toimenpiteisiin. Työssä keskityttiin erityisesti digitaalisiin markkinointikanaviin, kuten sosiaaliseen mediaan ja hakukonemarkkinointiin, jotka tarjoavat kustannustehokkaita ja mitattavia tapoja tavoittaa asiakkaita.
Työn toteutus perustui pääosin toimeksiantajan haastatteluun ja kirjallisuuteen. Lisäksi analysoitiin yrityksen nykyinen markkinointitilanne SWOT-analyysin avulla ja kartoitettiin tehokkaimmat markkinointikanavat. Kohderyhmän tavoittamiseksi määriteltiin ostajapersoonat, joiden avulla markkinointia voidaan kohdentaa tarkemmin.
Tuloksena syntyi markkinointistrategia, joka painottaa asiakaslähtöistä viestintää, digitaalisten kanavien tehokasta hyödyntämistä ja brändin pitkäjänteistä rakentamista. Strategian avulla yritys voi erottua kilpailijoistaan ja laajentaa asiakaskuntaansa. Lisäksi työssä esitettiin kehitysehdotuksia, joiden avulla markkinointistrategia voidaan ottaa osaksi yrityksen päivittäistä toimintaa.
Työn toteutus perustui pääosin toimeksiantajan haastatteluun ja kirjallisuuteen. Lisäksi analysoitiin yrityksen nykyinen markkinointitilanne SWOT-analyysin avulla ja kartoitettiin tehokkaimmat markkinointikanavat. Kohderyhmän tavoittamiseksi määriteltiin ostajapersoonat, joiden avulla markkinointia voidaan kohdentaa tarkemmin.
Tuloksena syntyi markkinointistrategia, joka painottaa asiakaslähtöistä viestintää, digitaalisten kanavien tehokasta hyödyntämistä ja brändin pitkäjänteistä rakentamista. Strategian avulla yritys voi erottua kilpailijoistaan ja laajentaa asiakaskuntaansa. Lisäksi työssä esitettiin kehitysehdotuksia, joiden avulla markkinointistrategia voidaan ottaa osaksi yrityksen päivittäistä toimintaa.