Kyselytutkimus B2B-verkkokaupan kehittämiseksi
Koivuneva, Ville (2025)
Koivuneva, Ville
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060320019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060320019
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja
näkemyksiä yrityksillä on B2B-verkkokaupasta, sekä tutkia, millaisia
kehitystarpeita ja mahdollisuuksia siihen liittyy. Työ tehtiin toimeksiantona, ja sen tarkoituksena oli tuottaa tietoa, jonka avulla B2B-verkkokaupan toimivuutta ja asiakastyytyväisyyttä voidaan kehittää. B2B-verkkokauppa on yritysten välinen kaupankäyntitapa, joka perustuu digitaalisuuteen. Se poikkeaa B2C verkkokaupasta erityisesti asiakassuhteiden, tilausvolyymien ja hinnoittelun osalta. Tietoperusta muodostui verkkokauppaa, B2B-myyntiä ja digitaalista liiketoimintaa käsittelevästä kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa käytettiin järjestelmällisesti etenevä kyselylomaketta. Kysely sisälsi Likert-asteikollisia väittämiä ja avoimia kysymyksiä, ja se suunnattiin verkkokauppaa hyödyntävilleyritysasiakkaille. Vastauksia kerättiin yhteensä 30 kappaletta. Tulosten perusteella suurin osa vastaajista piti verkkokauppaa helppokäyttöisenä ja toimivana, mutta esiin nousi myös kehityskohteita, kuten tuoteinformaation riittävyys. Yritykset arvostavat verkkokaupassa erityisesti tilaamisen helppoutta, ajansäästöä ja jatkuvaa saatavuutta. Toisaalta henkilökohtaisen palvelun puute ja tekniset ongelmat koetaan haittatekijöiksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että B2B-verkkokauppa on yrityksille hyödyllinen ja arvoa tuottava kanava, jonka kehittämisessä kannattaa panostaa asiakaslähtöisyyteen, käyttöliittymän selkeyteen ja tiedon perusteellisuuteen. Tulevaisuudessa verkkokaupan rooli B2B-kaupassa vahvistuu edelleen, ja sen jatkuva kehittäminen on keskeistä kilpailukyvyn ylläpitämiseksi.
näkemyksiä yrityksillä on B2B-verkkokaupasta, sekä tutkia, millaisia
kehitystarpeita ja mahdollisuuksia siihen liittyy. Työ tehtiin toimeksiantona, ja sen tarkoituksena oli tuottaa tietoa, jonka avulla B2B-verkkokaupan toimivuutta ja asiakastyytyväisyyttä voidaan kehittää. B2B-verkkokauppa on yritysten välinen kaupankäyntitapa, joka perustuu digitaalisuuteen. Se poikkeaa B2C verkkokaupasta erityisesti asiakassuhteiden, tilausvolyymien ja hinnoittelun osalta. Tietoperusta muodostui verkkokauppaa, B2B-myyntiä ja digitaalista liiketoimintaa käsittelevästä kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa käytettiin järjestelmällisesti etenevä kyselylomaketta. Kysely sisälsi Likert-asteikollisia väittämiä ja avoimia kysymyksiä, ja se suunnattiin verkkokauppaa hyödyntävilleyritysasiakkaille. Vastauksia kerättiin yhteensä 30 kappaletta. Tulosten perusteella suurin osa vastaajista piti verkkokauppaa helppokäyttöisenä ja toimivana, mutta esiin nousi myös kehityskohteita, kuten tuoteinformaation riittävyys. Yritykset arvostavat verkkokaupassa erityisesti tilaamisen helppoutta, ajansäästöä ja jatkuvaa saatavuutta. Toisaalta henkilökohtaisen palvelun puute ja tekniset ongelmat koetaan haittatekijöiksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että B2B-verkkokauppa on yrityksille hyödyllinen ja arvoa tuottava kanava, jonka kehittämisessä kannattaa panostaa asiakaslähtöisyyteen, käyttöliittymän selkeyteen ja tiedon perusteellisuuteen. Tulevaisuudessa verkkokaupan rooli B2B-kaupassa vahvistuu edelleen, ja sen jatkuva kehittäminen on keskeistä kilpailukyvyn ylläpitämiseksi.