Uuden asiakkuuden haltuunottosuunnitelma
Vierelä, Ville (2025)
Vierelä, Ville
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420071
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia käytännöllinen ja selkeä suunnitelma uuden asiakkuuden haltuunottoprosessista talotekniikka-alalla toimivalle yritykselle. Työ on suunnattu erityisesti kiinteistöjen ylläpidossa asiakkuuksista vastaaville asiakasvastaaville. Työssä tarkasteltiin asiakkuuden eri vaiheita, kuten tarjoamista, raportointia, asiakasvastaavan ja asentajien valintaa, sopimusprosesseja, perehdyttämistä sekä työturvallisuuteen ja viestintään liittyviä käytäntöjä. Työn tavoitteena oli tukea erityisesti uusia asiakasvastaavia tarjoamalla selkeä toimintamalli, jonka avulla voidaan varmistaa asiakassuhteen sujuva käynnistäminen ja ylläpito. Tietoperusta koostui ajankohtaisista verkkolähteistä, viranomaissivuistoista sekä asiantuntijaorganisaatioiden ohjeistuksista, jotka yhdistettiin käytännön kokemukseen alan toiminnasta.
Tuloksena syntyi yksityiskohtainen haltuunottosuunnitelma, joka kattaa asiakkuuden eri osa-alueet alkaen tarjousvaiheesta aina työturvallisuuteen ja raportointiin saakka. Suunnitelmassa korostettiin asiakaslähtöisyyttä, järjestelmällisyyttä ja toimivaa viestintää.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvin toteutettu asiakkuuden haltuunotto edistää pitkäaikaista ja luottamuksellista asiakassuhdetta, parantaa palvelun laatua ja lisää työn tehokkuutta. Jatkokehittämisen kannalta olisi hyödyllistä jalkauttaa suunnitelma organisaatioiden käyttöön ja kerätä palautetta sen toimivuudesta eri asiakkuuksissa toimivilta henkilöiltä. Sen pohjalta suunnitelmaa voisi päivittää vastaamaan kunkin asiakasvastaavan tarpeita.
Tuloksena syntyi yksityiskohtainen haltuunottosuunnitelma, joka kattaa asiakkuuden eri osa-alueet alkaen tarjousvaiheesta aina työturvallisuuteen ja raportointiin saakka. Suunnitelmassa korostettiin asiakaslähtöisyyttä, järjestelmällisyyttä ja toimivaa viestintää.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvin toteutettu asiakkuuden haltuunotto edistää pitkäaikaista ja luottamuksellista asiakassuhdetta, parantaa palvelun laatua ja lisää työn tehokkuutta. Jatkokehittämisen kannalta olisi hyödyllistä jalkauttaa suunnitelma organisaatioiden käyttöön ja kerätä palautetta sen toimivuudesta eri asiakkuuksissa toimivilta henkilöiltä. Sen pohjalta suunnitelmaa voisi päivittää vastaamaan kunkin asiakasvastaavan tarpeita.