Opintojen edistymisen seurannan visualisointi Canvas-oppimisympäristössä : case: Laurea-ammattikorkeakoulu
Punnonen, Pauliina (2025)
Punnonen, Pauliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319854
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda visuaalinen edistymisen seurannan konsepti ja prototyyppi Canvas-oppimisympäristöön. Kehittämistyössä toteutetun käyttäjätutkimuksen avulla kerättiin työkalun prototyypistä mielipiteitä. Lisäksi käyttäjiltä kysyttiin, onko työkalulla vaikutusta opiskelumotivaatioon ja opiskeluun sitoutumiseen, sekä miten hyödylliseksi he kokivat työkalun. Vastaajilta kerätyn käyttäjäymmärryksen avulla kehitettiin ratkaisuehdotuksena prototyyppiä.
Toimeksiantajana oli Laurea-ammattikorkeakoulun verkko-opetukseen ja digipedagogiikkaan keskittyvän dCELL-tiimin MOOC-alatiimi. MOOC-tiimin toimenkuvaan kuuluu MOOC-kurssien eli massiivisten avointen verkkokurssien rakentamisen tukeminen, kehittäminen ja ylläpito.
Kehittämistyön tietoperustassa käsitellään verkkokursseilla opiskelua ja retentiota eli kurssien loppuun suorittamista. Näiden lisäksi tarkastellaan verkkokurssien pelillistämistä ja visuaalisten ratkaisujen käyttöä havainnollistamisen ja motivoinnin keinoina. Prototyypin ideoinnissa, luomisessa ja kehittämisessä hyödynnettiin digitaalisen palvelun suunnitteluun liittyvää tietoperustaa ja käyttäjätutkimuksesta hankittua käyttäjätietoa. Myös olemassa olevia visuaalisia edistymisen seurannan työkaluja benchmarkattiin ja arvioitiin. Ensimmäinen prototyyppi työkalusta rakennettiin Figma-sovelluksella, ja sitä käytettiin apuna käyttäjätutkimuksen tekemisessä. Kyselytutkimuksessa vastaukset kerättiin lomakkeelle, jossa oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Saadut tulokset analysoitiin määrällisesti ja laadullisesti.
Kehittämistyön tuotoksena suunniteltiin konsepti ja rakennettiin prototyyppi visuaalisesta edistymisen seurannan työkalusta. Käyttäjät kokevat edistymisen seurannan työkalun motivoivaksi, hyödylliseksi ja tarpeelliseksi. Työkalun käyttöönotto Canvas-oppimisympäristössä todettiin kannattavaksi.
Toimeksiantajana oli Laurea-ammattikorkeakoulun verkko-opetukseen ja digipedagogiikkaan keskittyvän dCELL-tiimin MOOC-alatiimi. MOOC-tiimin toimenkuvaan kuuluu MOOC-kurssien eli massiivisten avointen verkkokurssien rakentamisen tukeminen, kehittäminen ja ylläpito.
Kehittämistyön tietoperustassa käsitellään verkkokursseilla opiskelua ja retentiota eli kurssien loppuun suorittamista. Näiden lisäksi tarkastellaan verkkokurssien pelillistämistä ja visuaalisten ratkaisujen käyttöä havainnollistamisen ja motivoinnin keinoina. Prototyypin ideoinnissa, luomisessa ja kehittämisessä hyödynnettiin digitaalisen palvelun suunnitteluun liittyvää tietoperustaa ja käyttäjätutkimuksesta hankittua käyttäjätietoa. Myös olemassa olevia visuaalisia edistymisen seurannan työkaluja benchmarkattiin ja arvioitiin. Ensimmäinen prototyyppi työkalusta rakennettiin Figma-sovelluksella, ja sitä käytettiin apuna käyttäjätutkimuksen tekemisessä. Kyselytutkimuksessa vastaukset kerättiin lomakkeelle, jossa oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Saadut tulokset analysoitiin määrällisesti ja laadullisesti.
Kehittämistyön tuotoksena suunniteltiin konsepti ja rakennettiin prototyyppi visuaalisesta edistymisen seurannan työkalusta. Käyttäjät kokevat edistymisen seurannan työkalun motivoivaksi, hyödylliseksi ja tarpeelliseksi. Työkalun käyttöönotto Canvas-oppimisympäristössä todettiin kannattavaksi.