Laivan oviaukkoprosessin kehittäminen
Pihlasto, Mikko (2025)
Pihlasto, Mikko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420089
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin laivan oviaukkoprosessin nykytilaa Turun telakan hotelliosaston perussuunnittelun näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tunnistaa nykyprosessin ongelmakohdat ja kehitystarpeet sekä esittää ratkaisuja, joilla voidaan parantaa oviaukkoprosessin kustannustehokkuutta, työn laatua ja ajankäyttöä tulevissa laivaprojekteissa. Työn toimeksiantajana toimii Meyer Turku Oy ja sen taustalla on tarve tehostaa suunnitteluprosesseja entistä vaativammassa laivanrakennusympäristössä.
Opinnäytetyö pohjautuu kirjallisiin lähteisiin, laivanrakennusta ohjaaviin säädöksiin sekä Meyer Turku Oy:n sisäiseen aineistoon. Lisäksi hyödynnettiin kirjoittajan aiempaa kokemusta telakkaympäristöstä, oviaukkoprosessista ja siihen liittyvistä suunnittelukäytännöistä. Menetelminä on sovellettu laadullista analyysia ja käytännön työn havainnointia prosessin eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tuloksena on tunnistettu keskeisimmät haasteet oviaukkoprosessissa, ja niiden perusteella on laadittu konkreettisia kehitysehdotuksia prosessin tehostamiseksi. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että merkittävimmät haasteet liittyvät käytössä olevan 3D-ohjelmiston teknisiin rajoituksiin, muutoshallinnan hankaluuteen sekä suunnittelijoiden ja ohjelmistojen väliseen puutteelliseen tiedonkulkuun. This thesis examined the current state of the ship door opening process in the basic design phase of the hotel design section at the Turku shipyard. The primary objective was to identify the challenges in the existing process and propose improvements to enhance cost-efficiency, quality of work and time management. The thesis was commissioned by Meyer Turku Oy and was driven by the need to enhance design processes in an increasingly demanding shipbuilding environment.
The study is based on literature sources, shipbuilding regulations and standards, and internal material from Meyer Turku Oy. Additionally, the author's previous experience with the shipyard environment, the door opening process, and related design practices were utilized. A qualitative analysis and practical observation of the process at various stages were applied as the main research methods.
As a result of the thesis, the main challenges in the door opening process were identified, and concrete development proposals were created to streamline the process. The findings suggest that the most significant challenges are related to the technical limitations of the current 3D design software, difficulties in change management, and poor information flow between designers and software systems.
Opinnäytetyö pohjautuu kirjallisiin lähteisiin, laivanrakennusta ohjaaviin säädöksiin sekä Meyer Turku Oy:n sisäiseen aineistoon. Lisäksi hyödynnettiin kirjoittajan aiempaa kokemusta telakkaympäristöstä, oviaukkoprosessista ja siihen liittyvistä suunnittelukäytännöistä. Menetelminä on sovellettu laadullista analyysia ja käytännön työn havainnointia prosessin eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tuloksena on tunnistettu keskeisimmät haasteet oviaukkoprosessissa, ja niiden perusteella on laadittu konkreettisia kehitysehdotuksia prosessin tehostamiseksi. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että merkittävimmät haasteet liittyvät käytössä olevan 3D-ohjelmiston teknisiin rajoituksiin, muutoshallinnan hankaluuteen sekä suunnittelijoiden ja ohjelmistojen väliseen puutteelliseen tiedonkulkuun.
The study is based on literature sources, shipbuilding regulations and standards, and internal material from Meyer Turku Oy. Additionally, the author's previous experience with the shipyard environment, the door opening process, and related design practices were utilized. A qualitative analysis and practical observation of the process at various stages were applied as the main research methods.
As a result of the thesis, the main challenges in the door opening process were identified, and concrete development proposals were created to streamline the process. The findings suggest that the most significant challenges are related to the technical limitations of the current 3D design software, difficulties in change management, and poor information flow between designers and software systems.