Off-grid-energiaratkaisujen vertailu : sähköajoneuvojen kaksisuuntainen lataaminen osana taukotilakontin sähköistystä
Suomela, Antti (2025)
Suomela, Antti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420136
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella energiaratkaisu työmaalle sijoitettavaan taukotilakonttiin, jossa ei ole saatavilla verkkovirtaa. Perinteisesti vastaavissa tilanteissa sähköntuotanto on hoidettu aggregaatilla, mutta sen jatkuva käynti aiheuttaa meluhaittoja sekä lisää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Tässä työssä pyritään löytämään energiatehokkaampi ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto.
Opinnäytetyö aloitettiin keräämällä tietoa sähköajoneuvojen kaksisuuntaisesta lataamisesta ja off-grid-järjestelmistä. Tietolähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, oppimateriaaleja, verkkolähteitä sekä aikaisempia opinnäytetöitä. Työssä laskettiin taukotilakontin energiantarve, jonka perusteella mitoitettiin tarvittavan kokoinen invertteri ja akusto. Lisäksi työssä vertailtiin kustannuksia eri toteutusvaihtoehtojen välillä. Vertailussa olivat pelkkä aggregaatti, aggregaatti akuston kanssa sekä akuston lataaminen sähköajoneuvolla kaksisuuntaista lataustekniikkaa hyödyntäen.
Työn lopputuloksena saatiin suunniteltua energiatehokas ja hiljaisempi vaihtoehto pelkkään aggregaattiin verrattuna. Aggregaatti akuston kanssa osoittautui kustannustehokkaimmaksi ratkaisuksi. Kaksisuuntaisen latauksen potentiaali on huomattava tulevaisuudessa, mikäli laitteistojen saatavuus ja hinnat kehittyvät suotuisasti.
Opinnäytetyö aloitettiin keräämällä tietoa sähköajoneuvojen kaksisuuntaisesta lataamisesta ja off-grid-järjestelmistä. Tietolähteinä käytettiin alan kirjallisuutta, oppimateriaaleja, verkkolähteitä sekä aikaisempia opinnäytetöitä. Työssä laskettiin taukotilakontin energiantarve, jonka perusteella mitoitettiin tarvittavan kokoinen invertteri ja akusto. Lisäksi työssä vertailtiin kustannuksia eri toteutusvaihtoehtojen välillä. Vertailussa olivat pelkkä aggregaatti, aggregaatti akuston kanssa sekä akuston lataaminen sähköajoneuvolla kaksisuuntaista lataustekniikkaa hyödyntäen.
Työn lopputuloksena saatiin suunniteltua energiatehokas ja hiljaisempi vaihtoehto pelkkään aggregaattiin verrattuna. Aggregaatti akuston kanssa osoittautui kustannustehokkaimmaksi ratkaisuksi. Kaksisuuntaisen latauksen potentiaali on huomattava tulevaisuudessa, mikäli laitteistojen saatavuus ja hinnat kehittyvät suotuisasti.