Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Tunnetyöskentely varhaiskasvatuksessa, Tunnekortit vuorovaikutuksen välineenä

Rantanen, Sari; Räty, Soili (2025)

 
Avaa tiedosto
Rantanen_Raty.pdf (834.1Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Rantanen, Sari
Räty, Soili
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420469
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Koulutusala
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Tutkinto-ohjelma
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Työn tekijä Sari Rantanen, Soili Räty
Työn nimi Tunnetyöskentely varhaiskasvatuksessa
Päiväys 14.5.2025 2
Yhteistyötaho
Päiväkoti A ja Päiväkoti B
Opinnäytetyö on kehittämistyö. Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella, kokeilla ja arvioida tunnekorttien käyttöä varhaiskasvatuksen tunnekasvatuksen menetelmänä. Kokeilun tavoitteena oli kehittää lasten
tunnetaitoja sekä lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta. Tunnekorttien käytöstä hyötyvät lapset
sekä vanhemmat. Myös päiväkodin työntekijät voivat käyttää kortteja ammatillisessa työssään.
Tunnetaitojen kehittämisen lähtökohtana oli varhaiskasvatuksen oppimisympäristön osa-alueiden tarkastelu sekä tunnetaitojen pedagoginen merkitys, lisäksi teoriapohjana käytettiin tunneälyn ja emotionaalisen
oppimisen näkökulmia. Kehittämistehtävä toteutettiin yhteistyössä lasten ja heidän vanhempiensa kanssa
ja siinä korostettiin avointa viestintää sekä vanhempien osallisuuden tukemista tunnetaitokasvatuksessa.
Kehittämistyön prosessin kuvauksessa käytettiin lineaarista mallia.
Tuloksena syntyi konkreettinen väline tunnetaitojen tukemiseen kotona. Vanhemmilta saatujen suullisten
vastausten perusteella tunnekortit auttoivat keskustelun avaamisessa ja tunteiden tunnistamisen vahvistamisessa. Kehittämistehtävä osoitti, että tunnetaitojen tukeminen yhteistyössä varhaiskasvatuksen ja kodin
välillä voi vahvistaa lapsen tunneilmaisua, itsesäätelyä ja myönteistä vuorovaikutusta. Tunnetaitojen esille
tuominen vanhemmille tärkeää, sillä tunneälyllä on merkittävä rooli lapsen elämään läpi ihmisen elämän.
Avainsanat
Tunnetaidot, varhaiskasvatus, tunneäly, kasvatusyhteistyö.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste