Tunnetyöskentely varhaiskasvatuksessa, Tunnekortit vuorovaikutuksen välineenä
Rantanen, Sari; Räty, Soili (2025)
Rantanen, Sari
Räty, Soili
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420469
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Koulutusala
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Tutkinto-ohjelma
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Työn tekijä Sari Rantanen, Soili Räty
Työn nimi Tunnetyöskentely varhaiskasvatuksessa
Päiväys 14.5.2025 2
Yhteistyötaho
Päiväkoti A ja Päiväkoti B
Opinnäytetyö on kehittämistyö. Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella, kokeilla ja arvioida tunnekorttien käyttöä varhaiskasvatuksen tunnekasvatuksen menetelmänä. Kokeilun tavoitteena oli kehittää lasten
tunnetaitoja sekä lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta. Tunnekorttien käytöstä hyötyvät lapset
sekä vanhemmat. Myös päiväkodin työntekijät voivat käyttää kortteja ammatillisessa työssään.
Tunnetaitojen kehittämisen lähtökohtana oli varhaiskasvatuksen oppimisympäristön osa-alueiden tarkastelu sekä tunnetaitojen pedagoginen merkitys, lisäksi teoriapohjana käytettiin tunneälyn ja emotionaalisen
oppimisen näkökulmia. Kehittämistehtävä toteutettiin yhteistyössä lasten ja heidän vanhempiensa kanssa
ja siinä korostettiin avointa viestintää sekä vanhempien osallisuuden tukemista tunnetaitokasvatuksessa.
Kehittämistyön prosessin kuvauksessa käytettiin lineaarista mallia.
Tuloksena syntyi konkreettinen väline tunnetaitojen tukemiseen kotona. Vanhemmilta saatujen suullisten
vastausten perusteella tunnekortit auttoivat keskustelun avaamisessa ja tunteiden tunnistamisen vahvistamisessa. Kehittämistehtävä osoitti, että tunnetaitojen tukeminen yhteistyössä varhaiskasvatuksen ja kodin
välillä voi vahvistaa lapsen tunneilmaisua, itsesäätelyä ja myönteistä vuorovaikutusta. Tunnetaitojen esille
tuominen vanhemmille tärkeää, sillä tunneälyllä on merkittävä rooli lapsen elämään läpi ihmisen elämän.
Avainsanat
Tunnetaidot, varhaiskasvatus, tunneäly, kasvatusyhteistyö.
Koulutusala
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Tutkinto-ohjelma
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Työn tekijä Sari Rantanen, Soili Räty
Työn nimi Tunnetyöskentely varhaiskasvatuksessa
Päiväys 14.5.2025 2
Yhteistyötaho
Päiväkoti A ja Päiväkoti B
Opinnäytetyö on kehittämistyö. Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella, kokeilla ja arvioida tunnekorttien käyttöä varhaiskasvatuksen tunnekasvatuksen menetelmänä. Kokeilun tavoitteena oli kehittää lasten
tunnetaitoja sekä lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta. Tunnekorttien käytöstä hyötyvät lapset
sekä vanhemmat. Myös päiväkodin työntekijät voivat käyttää kortteja ammatillisessa työssään.
Tunnetaitojen kehittämisen lähtökohtana oli varhaiskasvatuksen oppimisympäristön osa-alueiden tarkastelu sekä tunnetaitojen pedagoginen merkitys, lisäksi teoriapohjana käytettiin tunneälyn ja emotionaalisen
oppimisen näkökulmia. Kehittämistehtävä toteutettiin yhteistyössä lasten ja heidän vanhempiensa kanssa
ja siinä korostettiin avointa viestintää sekä vanhempien osallisuuden tukemista tunnetaitokasvatuksessa.
Kehittämistyön prosessin kuvauksessa käytettiin lineaarista mallia.
Tuloksena syntyi konkreettinen väline tunnetaitojen tukemiseen kotona. Vanhemmilta saatujen suullisten
vastausten perusteella tunnekortit auttoivat keskustelun avaamisessa ja tunteiden tunnistamisen vahvistamisessa. Kehittämistehtävä osoitti, että tunnetaitojen tukeminen yhteistyössä varhaiskasvatuksen ja kodin
välillä voi vahvistaa lapsen tunneilmaisua, itsesäätelyä ja myönteistä vuorovaikutusta. Tunnetaitojen esille
tuominen vanhemmille tärkeää, sillä tunneälyllä on merkittävä rooli lapsen elämään läpi ihmisen elämän.
Avainsanat
Tunnetaidot, varhaiskasvatus, tunneäly, kasvatusyhteistyö.