Hautaustoimiston toiminnanohjausjärjestelmän integroiminen taloushallintojärjestelmiin
Joose, Kröger (2025)
Joose, Kröger
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420466
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia hautaustoimiston ERP-järjestelmän integroimista taloushallintojärjestelmään sekä selvittää integraation hyödyt, mahdollisuudet, haasteet ja riskit. Integraation vaikutuksia tarkasteltiin sekä hautaustoimiston että tilitoimiston näkökulmista, keskittyen käytännön toimintoihin ja liiketoimintaprosessien kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin valituilta kohdeyrityksiltä. Haastatteluiden kautta saatiin arvokasta tietoa integraation käytännön toteutuksesta, teknisistä ratkaisuista sekä sen vaikutuksista liiketoiminnan eri osa-alueisiin. Laadullinen lähestymistapa mahdollisti ilmiön syvällisen ymmärtämisen ja yksityiskohtien esiin nostamisen.
Tulosten perusteella ERP- ja taloushallintojärjestelmän välinen integraatio toi merkittäviä liiketoiminnallisia hyötyjä hautaustoimiston ja tilitoimiston kannalta. Hautaustoimiston kannalta keskeisiksi eduiksi esiin nousi aikaresurssien säästäminen, virheiden väheneminen sekä talousseurannan ja asiakaspalvelun laadun parantuminen. Tilitoimiston näkökulmasta hyödyt kohdistuivat erityisesti taustaprosessien sujuvuuteen: resurssien vapautuminen rutiinitehtävistä asiakaskeskeiseen palveluun sekä tarkempaan ja nopeampaan raportointiin ja kirjanpitoon.
Haasteiksi ja riskeiksi hautaus- ja tilitoimistoissa molemmissa tunnistettiin integraation tekninen toteutus, rajapintojen puute tai niiden heikko yhteensopivuus sekä oikean järjestelmätoimittajan löytäminen. Taloudellisesta näkökulmasta haasteeksi nousi integraation kannattavuus, sillä intregaation hyödyt pitää ylittää sen investointikustannukset.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluin valituilta kohdeyrityksiltä. Haastatteluiden kautta saatiin arvokasta tietoa integraation käytännön toteutuksesta, teknisistä ratkaisuista sekä sen vaikutuksista liiketoiminnan eri osa-alueisiin. Laadullinen lähestymistapa mahdollisti ilmiön syvällisen ymmärtämisen ja yksityiskohtien esiin nostamisen.
Tulosten perusteella ERP- ja taloushallintojärjestelmän välinen integraatio toi merkittäviä liiketoiminnallisia hyötyjä hautaustoimiston ja tilitoimiston kannalta. Hautaustoimiston kannalta keskeisiksi eduiksi esiin nousi aikaresurssien säästäminen, virheiden väheneminen sekä talousseurannan ja asiakaspalvelun laadun parantuminen. Tilitoimiston näkökulmasta hyödyt kohdistuivat erityisesti taustaprosessien sujuvuuteen: resurssien vapautuminen rutiinitehtävistä asiakaskeskeiseen palveluun sekä tarkempaan ja nopeampaan raportointiin ja kirjanpitoon.
Haasteiksi ja riskeiksi hautaus- ja tilitoimistoissa molemmissa tunnistettiin integraation tekninen toteutus, rajapintojen puute tai niiden heikko yhteensopivuus sekä oikean järjestelmätoimittajan löytäminen. Taloudellisesta näkökulmasta haasteeksi nousi integraation kannattavuus, sillä intregaation hyödyt pitää ylittää sen investointikustannukset.