Brändin rakentaminen ja vahvistaminen
Kaisto, Eerik; Nevala, Eemeli (2025)
Kaisto, Eerik
Nevala, Eemeli
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420326
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändin rakentamista ja vahvistamista oululaisessa yrityksessä, joka tarjoaa kattojen ja sadevesijärjestelmien puhdistus- ja huoltopalveluja. Vuonna 2022 perustettu yritys on toiminnassaan alkuvaiheessa. Työn taustalla oli havainto, ettei yrityksellä ollut vielä selkeää ja johdonmukaista brändistrategiaa, mikä heikensi sen tunnettuutta ja vaikeutti erottautumista kilpailussa.
Työn tavoitteena oli laatia käytännönläheinen ja toteuttamiskelpoinen brändistrategia, joka tukee yrityksen kasvua ja vahvistaa sen asemaa markkinoilla. Tavoitteeseen pyrittiin arvioimalla nykytila brändin näkökulmasta, tunnistamalla kehityskohteita ja esittämällä toimenpiteitä tunnettuuden ja asiakaskokemuksen parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Aineistona hyödynnettiin yrityksen sisäisiä tietoja, kilpailija-analyysiä ja asiakashaastatteluja. Lisäksi käytettiin brändäystä käsittelevää kirjallisuutta, yritysten verkkosivuja sekä sosiaalisen median sisältöjä. Aineiston analyysimenetelminä toimivat teemallinen sisällönanalyysi, SWOT-analyysi sekä positiointikartta.
Keskeisten tulosten mukaan yrityksen vahvuuksia ovat korkea asiakastyytyväisyys, laadukas työn-jälki sekä toimivat digitaaliset näkyvyyskanavat. Heikkouksina tunnistettiin matala tunnettuus, visuaalisen ilmeen hajanaisuus ja toiminnan kausiluonteisuus. Näiden pohjalta kehitettiin brändistrategia, joka sisältää yhtenäisen ja erottuvan visuaalisen ilmeen, selkeästi määritellyn äänensävyn, asiakaskokemuksen tuotteistamisen ja visualisoinnin, brändin vahvistamisen arjen kosketuspisteissä, asiantuntijuutta korostavan sisällöntuotannon sekä asiakaspalautteen systemaattisen hyödyntämisen osana jatkuvaa kehittämistä.
Brändin vahvistaminen on jatkuva prosessi, joka vaatii johdonmukaista ja tavoitteellista työtä. Vahva brändi voi muodostua merkittäväksi kilpailueduksi, kun se perustuu aitoon asiakaslupaukseen ja yrityksen arvoihin. Työssä esitetyt kehitysehdotukset – kuten visuaalisen ilmeen yhtenäistäminen, tone of voice –linjauksen käyttöönotto, palvelupolun visualisointi, brändin vahvistaminen arjen kosketuspisteissä, asiantuntijasisältöjen tuottaminen sekä asiakaspalautteen hyödyntäminen - muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla yritys voi systemaattisesti vahvistaa brändiään, paran-taa asiakaskokemusta ja erottautua kilpailijoistaan.
Työn tavoitteena oli laatia käytännönläheinen ja toteuttamiskelpoinen brändistrategia, joka tukee yrityksen kasvua ja vahvistaa sen asemaa markkinoilla. Tavoitteeseen pyrittiin arvioimalla nykytila brändin näkökulmasta, tunnistamalla kehityskohteita ja esittämällä toimenpiteitä tunnettuuden ja asiakaskokemuksen parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Aineistona hyödynnettiin yrityksen sisäisiä tietoja, kilpailija-analyysiä ja asiakashaastatteluja. Lisäksi käytettiin brändäystä käsittelevää kirjallisuutta, yritysten verkkosivuja sekä sosiaalisen median sisältöjä. Aineiston analyysimenetelminä toimivat teemallinen sisällönanalyysi, SWOT-analyysi sekä positiointikartta.
Keskeisten tulosten mukaan yrityksen vahvuuksia ovat korkea asiakastyytyväisyys, laadukas työn-jälki sekä toimivat digitaaliset näkyvyyskanavat. Heikkouksina tunnistettiin matala tunnettuus, visuaalisen ilmeen hajanaisuus ja toiminnan kausiluonteisuus. Näiden pohjalta kehitettiin brändistrategia, joka sisältää yhtenäisen ja erottuvan visuaalisen ilmeen, selkeästi määritellyn äänensävyn, asiakaskokemuksen tuotteistamisen ja visualisoinnin, brändin vahvistamisen arjen kosketuspisteissä, asiantuntijuutta korostavan sisällöntuotannon sekä asiakaspalautteen systemaattisen hyödyntämisen osana jatkuvaa kehittämistä.
Brändin vahvistaminen on jatkuva prosessi, joka vaatii johdonmukaista ja tavoitteellista työtä. Vahva brändi voi muodostua merkittäväksi kilpailueduksi, kun se perustuu aitoon asiakaslupaukseen ja yrityksen arvoihin. Työssä esitetyt kehitysehdotukset – kuten visuaalisen ilmeen yhtenäistäminen, tone of voice –linjauksen käyttöönotto, palvelupolun visualisointi, brändin vahvistaminen arjen kosketuspisteissä, asiantuntijasisältöjen tuottaminen sekä asiakaspalautteen hyödyntäminen - muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla yritys voi systemaattisesti vahvistaa brändiään, paran-taa asiakaskokemusta ja erottautua kilpailijoistaan.