Digitaalisuus talotekniikka-alan ammatillisessa koulutuksessa
Pasanen, Marko (2025)
Pasanen, Marko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520601
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli talotekniikka- alan koulutuksen verkko- opetuksen ja
verkkopedagogiikan kehittäminen. Työn toimeksiantajana oli Savon ammattiopiston (Sakky)
rakentamisen, sähkön ja turvallisuuden osaamispoolin talotekniikka- alan koulutuspäällikkö ja
Savon ammattiopiston pedagogisesta suunnittelusta vastaava apulaisrehtori.
Työ sisältyy Sakkyn strategian mukaisen erinomaista opetusta ja ohjausta tukevan pedagogisen
kehittämisohjelman 2024–2027 tavoitteisiin osana eri asiakasryhmille soveltuvien palvelujen
suunnittelua.
Tämän opinnäytetyön konkreettisena lopputuloksena syntyi pedagoginen käsikirjoitus ja opintojen
etenemissuunnitelma monimuotototeutuksena suoritettavalle talotekniikka- alan perustukinnon
osalle, pienkylmälaitteiden ja ilmalämpöpumppujen asentaminen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus, jonka keskisimpänä työtapana
käytettiin ryhmähaastattelua, sekä havainnointia rinnakkaisalojen vastaavista toiminnoista.
Verkkototeutuksen tarvetta, sisältöä, sekä pedagogisia ratkaisuja selvitettiin vuoden 2025 ko.
tutkinnonosaa suorittavien opiskelijoiden keskuudessa pidetyillä ryhmähaastatteluilla. Verkko-
opetukseen ja verkkopedagogiikkaan perehdyttiin myös kirjallisuuden avulla, sekä toimimalla
opiskelijan ja opettaja roolissa verkko-opetuksessa.
Opinnäytetyö vastasi tutkimuskysymykseen, miten talotekniikka- alan verkko-opetusta ja varsinkin
verkkopedagogiikkaa tulee kehittää vastaamaan eri tahojen asettamiin tulevaisuuden tarpeisiin.
Työn lopputuloksena syntyi pedagoginen käsikirjoitus verkossa suoritettavaa tutkinnonosaa varten,
sekä ko. opintojakson toteuttamissuunnitelma, jonka mukaisesti opiskelija voi ko. tutkinnonosan
suorittaa 1.8.2025 alusta lähtien. Työn lopputulosta voidaan hyödyntää talotekniikka- alan kaikkien
tutkinnonosien verkkoaineistojen kehittämistyössä, sekä osaltaan Sakkyn meneillään olevan
pedagogisen kehittämisohjelman osana.
verkkopedagogiikan kehittäminen. Työn toimeksiantajana oli Savon ammattiopiston (Sakky)
rakentamisen, sähkön ja turvallisuuden osaamispoolin talotekniikka- alan koulutuspäällikkö ja
Savon ammattiopiston pedagogisesta suunnittelusta vastaava apulaisrehtori.
Työ sisältyy Sakkyn strategian mukaisen erinomaista opetusta ja ohjausta tukevan pedagogisen
kehittämisohjelman 2024–2027 tavoitteisiin osana eri asiakasryhmille soveltuvien palvelujen
suunnittelua.
Tämän opinnäytetyön konkreettisena lopputuloksena syntyi pedagoginen käsikirjoitus ja opintojen
etenemissuunnitelma monimuotototeutuksena suoritettavalle talotekniikka- alan perustukinnon
osalle, pienkylmälaitteiden ja ilmalämpöpumppujen asentaminen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus, jonka keskisimpänä työtapana
käytettiin ryhmähaastattelua, sekä havainnointia rinnakkaisalojen vastaavista toiminnoista.
Verkkototeutuksen tarvetta, sisältöä, sekä pedagogisia ratkaisuja selvitettiin vuoden 2025 ko.
tutkinnonosaa suorittavien opiskelijoiden keskuudessa pidetyillä ryhmähaastatteluilla. Verkko-
opetukseen ja verkkopedagogiikkaan perehdyttiin myös kirjallisuuden avulla, sekä toimimalla
opiskelijan ja opettaja roolissa verkko-opetuksessa.
Opinnäytetyö vastasi tutkimuskysymykseen, miten talotekniikka- alan verkko-opetusta ja varsinkin
verkkopedagogiikkaa tulee kehittää vastaamaan eri tahojen asettamiin tulevaisuuden tarpeisiin.
Työn lopputuloksena syntyi pedagoginen käsikirjoitus verkossa suoritettavaa tutkinnonosaa varten,
sekä ko. opintojakson toteuttamissuunnitelma, jonka mukaisesti opiskelija voi ko. tutkinnonosan
suorittaa 1.8.2025 alusta lähtien. Työn lopputulosta voidaan hyödyntää talotekniikka- alan kaikkien
tutkinnonosien verkkoaineistojen kehittämistyössä, sekä osaltaan Sakkyn meneillään olevan
pedagogisen kehittämisohjelman osana.