Käyttöliittymän testaus ja kehitys: Case MPS TalentHub
Loukkola, Aija (2025)
Loukkola, Aija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621038
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee käyttöliittymän testausta ja sen kehitysprosessia. Työssä keskitytään asiakkaan palveluun, jonka käyttöliittymää arvioidaan hyödyntämällä erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä, kuten käyttäjätestausta, käyttäjäprofiileja, ääneenajattelumenetelmää, käyttäjähaastatteluja ja samankaltaisuuskaaviota. Työn toimeksiantajana toimii MPS-Yhtiöt Oy ja tutkittavana palveluna on MPS TalentHub.
Opinnäytetyön tavoitteena on arvioida ja parantaa MPS TalentHubin käyttäjäkokemusta. Tarkoituksena on löytää palvelun käyttöliittymän ongelmakohtia ja kehitystarpeita sekä esittää konkreettisia parannusehdotuksia. Käyttäjätestauksia järjestetään kolmelle eri käyttäjäryhmälle, joita ovat palvelukoordinaattorit, konsultit ja psykologia-assistentit. Testikäyttäjät ovat MPS:n sisäisiä käyttäjiä.
Työssä käydään läpi käyttäjätestauksen suunnittelu-, toteutus- ja analysointivaiheet. Käyttäjätestaukset toteutetaan aidoissa käyttötapauksissa, ja niiden avulla kerätään tietoa käyttäjien kokemuksista, havaitsemista ongelmista, palvelun vahvuuksista sekä kehitysehdotuksista.
Opinnäytetyön lopussa esitellään käyttäjätestauksista saadut tulokset. Työssä esitetään kehitysehdotuksia käyttöliittymän kehittämiseksi käyttäjätestauksen perusteella. Käytännön testausten ja aitojen käyttäjäkokemusten avulla saatua aineistoa voidaan hyödyntää MPS TalentHubin jatkokehityksessä.
Opinnäytetyön tavoitteena on arvioida ja parantaa MPS TalentHubin käyttäjäkokemusta. Tarkoituksena on löytää palvelun käyttöliittymän ongelmakohtia ja kehitystarpeita sekä esittää konkreettisia parannusehdotuksia. Käyttäjätestauksia järjestetään kolmelle eri käyttäjäryhmälle, joita ovat palvelukoordinaattorit, konsultit ja psykologia-assistentit. Testikäyttäjät ovat MPS:n sisäisiä käyttäjiä.
Työssä käydään läpi käyttäjätestauksen suunnittelu-, toteutus- ja analysointivaiheet. Käyttäjätestaukset toteutetaan aidoissa käyttötapauksissa, ja niiden avulla kerätään tietoa käyttäjien kokemuksista, havaitsemista ongelmista, palvelun vahvuuksista sekä kehitysehdotuksista.
Opinnäytetyön lopussa esitellään käyttäjätestauksista saadut tulokset. Työssä esitetään kehitysehdotuksia käyttöliittymän kehittämiseksi käyttäjätestauksen perusteella. Käytännön testausten ja aitojen käyttäjäkokemusten avulla saatua aineistoa voidaan hyödyntää MPS TalentHubin jatkokehityksessä.