Sisäisen myyntiraportoinnin kehittäminen
Levander, Claudia (2025)
Levander, Claudia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420362
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan myyntiraportointia tarjoamalla tarkempaa ja selkeämpää tietoa eri liiketoimintayksiköille. Parannusten avulla pyrittiin automatisoimaan raportointiprosesseja, vähentämään manuaalista työtä ja parantamaan raporttien luotettavuutta sekä visuaalista selkeyttä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi pakkausratkaisuihin erikoistunut yritys, joka on osa isoa kansainvälistä konsernia. Keskeisenä lähtökohtana oli aiemman kuukausittaisen myyntiraportoinnin puuttuminen, mikä teki myynnin seurannasta hajanaista ja vaikeasti hallittavaa. Lisäksi raportoinnin kehittämisen taustalla oli tarve yhdenmukaistaa eri myyntikategorioiden, kuten varaosamyynnin, konemyynnin ja pakkausmateriaalimyynnin seurantaa.
Työ tehtiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa analysoitiin yrityksen nykyisiä raportointikäytäntöjä, tunnistettiin kehityskohteet ja suunniteltiin uusi raportointimalli. Kehittämistyössä hyödynnettiin Microsoft Excelin Power Pivot-työkalua ja Business Central järjestelmää, joiden avulla raportointia automatisoitiin ja visualisoitiin. Raportointiprosessin tehostamisessa sovellettiin Lean-menetelmiä, joiden avulla karsittiin pois turhia työvaiheita ja virtaviivaistettiin tiedonkäsittelyä. Huomioitiin myös käyttäjäryhmien tarpeet, jotta raportit palvelisivat johdon, myynnin ja operatiivisen toiminnan päätöksentekoa entistä paremmin. Tulokset osoittavat, että kehitetty raportointimalli paransi merkittävästi myyntitiedon ajantasaisuutta ja käytettävyyttä. Eri liiketoimintayksiköt pystyvät nyt seuraamaan myyntiä suhteessa budjettiin, tilauskantaan ja mahdollisiin myynteihin. Kuukausiraporttien automatisointi
vähensi manuaalista työtä ja varmisti tietojen yhdenmukaisuuden, mikä lisäsi raporttien luotettavuutta ja tehokkuutta. Raportoinnin visualisuutta kehitettiin paljon, jotta tiedon hahmottaminen on nopeaa ja tukee päätöksentekoa. Jatkokehityksenä suositellaan ennakoivan analytiikan käyttöönottoa, jotta myynnin trendejä voidaan tunnistaa entistä paremmin. Työn tuloksia voidaan hyödyntää laajasti myynnin seurannan ja tiedolla johtamisen kehittämisessä.
Työ tehtiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa analysoitiin yrityksen nykyisiä raportointikäytäntöjä, tunnistettiin kehityskohteet ja suunniteltiin uusi raportointimalli. Kehittämistyössä hyödynnettiin Microsoft Excelin Power Pivot-työkalua ja Business Central järjestelmää, joiden avulla raportointia automatisoitiin ja visualisoitiin. Raportointiprosessin tehostamisessa sovellettiin Lean-menetelmiä, joiden avulla karsittiin pois turhia työvaiheita ja virtaviivaistettiin tiedonkäsittelyä. Huomioitiin myös käyttäjäryhmien tarpeet, jotta raportit palvelisivat johdon, myynnin ja operatiivisen toiminnan päätöksentekoa entistä paremmin. Tulokset osoittavat, että kehitetty raportointimalli paransi merkittävästi myyntitiedon ajantasaisuutta ja käytettävyyttä. Eri liiketoimintayksiköt pystyvät nyt seuraamaan myyntiä suhteessa budjettiin, tilauskantaan ja mahdollisiin myynteihin. Kuukausiraporttien automatisointi
vähensi manuaalista työtä ja varmisti tietojen yhdenmukaisuuden, mikä lisäsi raporttien luotettavuutta ja tehokkuutta. Raportoinnin visualisuutta kehitettiin paljon, jotta tiedon hahmottaminen on nopeaa ja tukee päätöksentekoa. Jatkokehityksenä suositellaan ennakoivan analytiikan käyttöönottoa, jotta myynnin trendejä voidaan tunnistaa entistä paremmin. Työn tuloksia voidaan hyödyntää laajasti myynnin seurannan ja tiedolla johtamisen kehittämisessä.