Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sisäisen myyntiraportoinnin kehittäminen

Levander, Claudia (2025)

 
Avaa tiedosto
Levander_Claudia.pdf (532.4Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Levander, Claudia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420362
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan myyntiraportointia tarjoamalla tarkempaa ja selkeämpää tietoa eri liiketoimintayksiköille. Parannusten avulla pyrittiin automatisoimaan raportointiprosesseja, vähentämään manuaalista työtä ja parantamaan raporttien luotettavuutta sekä visuaalista selkeyttä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi pakkausratkaisuihin erikoistunut yritys, joka on osa isoa kansainvälistä konsernia. Keskeisenä lähtökohtana oli aiemman kuukausittaisen myyntiraportoinnin puuttuminen, mikä teki myynnin seurannasta hajanaista ja vaikeasti hallittavaa. Lisäksi raportoinnin kehittämisen taustalla oli tarve yhdenmukaistaa eri myyntikategorioiden, kuten varaosamyynnin, konemyynnin ja pakkausmateriaalimyynnin seurantaa.
Työ tehtiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa analysoitiin yrityksen nykyisiä raportointikäytäntöjä, tunnistettiin kehityskohteet ja suunniteltiin uusi raportointimalli. Kehittämistyössä hyödynnettiin Microsoft Excelin Power Pivot-työkalua ja Business Central järjestelmää, joiden avulla raportointia automatisoitiin ja visualisoitiin. Raportointiprosessin tehostamisessa sovellettiin Lean-menetelmiä, joiden avulla karsittiin pois turhia työvaiheita ja virtaviivaistettiin tiedonkäsittelyä. Huomioitiin myös käyttäjäryhmien tarpeet, jotta raportit palvelisivat johdon, myynnin ja operatiivisen toiminnan päätöksentekoa entistä paremmin. Tulokset osoittavat, että kehitetty raportointimalli paransi merkittävästi myyntitiedon ajantasaisuutta ja käytettävyyttä. Eri liiketoimintayksiköt pystyvät nyt seuraamaan myyntiä suhteessa budjettiin, tilauskantaan ja mahdollisiin myynteihin. Kuukausiraporttien automatisointi
vähensi manuaalista työtä ja varmisti tietojen yhdenmukaisuuden, mikä lisäsi raporttien luotettavuutta ja tehokkuutta. Raportoinnin visualisuutta kehitettiin paljon, jotta tiedon hahmottaminen on nopeaa ja tukee päätöksentekoa. Jatkokehityksenä suositellaan ennakoivan analytiikan käyttöönottoa, jotta myynnin trendejä voidaan tunnistaa entistä paremmin. Työn tuloksia voidaan hyödyntää laajasti myynnin seurannan ja tiedolla johtamisen kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste