Rengashotelliohjelmiston kehitystarpeet
Andersson, Jeannette (2025)
Andersson, Jeannette
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420384
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Arton Rengaspalvelun (ARP) käytössä olevan rengashotelliohjelmiston kehityskohteita uuden ohjelmiston kehittämistä varten. Ohjelman on tarkoitus vastata entistä paremmin yrityksen tarpeita sekä olla pitkäaikainen ja kustannustehokas ratkaisu. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa tekijöitä, joita voidaan hyödyntää uuden ohjelmiston kehittämisessä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja benchmarkingia.
Olen työskennellyt ARP:n rengashotellissa useamman sesongin aikana, joka on auttanut näkemään pulmat, että kehitysmahdollisuudet nykyisessä rengashotellijärjestelmässä. Henkilökunnan teemahaastattelut, että benchmarking-vertailu muihin alan toimijoihin kiteyttävät uuden ohjelmiston kehitettäviä ominaisuuksia, ja Lean-menetelmiä hyödyntäen aiotaan minimoida inhimillisten sekaannusten tuomat riskit siinä määrin, missä uudesta ohjelmasta on kyse.
Tutkimuksen tietoperusta muodostui varastonhallinnasta, asiakastietohallinnasta ja digitalisaatiosta, sekä Lean-ajattelusta ja työntekijätyytyväisyydestä. Työntekijätyytyväisyyttä selvittävä tutkinta - jotka toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna - oli keskeisessä asemassa nykyisen rengashotelliohjelman SWOT-analyysiä luodessa, että koko prosessin ajan.
Keskeisenä opinnäytetyön tuotoksena syntyi kolme kehitysehdotusta toimeksiantajayritykselle. Vaikka tutkimus keskittyy rengashotellitoiminnan käytettävyyteen, saatiin luotua useampi ehdotus, jotka koskettavat myös ARP:n toiminnan muita osa-alueita. Merkittävimmiksi ehdotuksiksi koetaan ”rengashotellitoiminnan kehittäminen” ja ”toimitilojen laajenemisen myötä renkaanvaihtojen organisointi”.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntämällä kartoitettiin nykyisen rengashotelliohjelman kehittämistä vaativat tekijät. Opinnäytetyön tuloksen pohjalta lähdettiin kehittämään Arton Rengaspalvelun tarpeita vastaava ohjelmisto, iteratiivista kehittämismenetelmää hyödyntäen. "Tired”-rengashotelliohjelma on luotu yhteistyökumppanin toimesta helposti muokattavaksi ja päivitettäväksi sen mukaan mitä demoamisvaihe vaatii, sekä työntekijöiden sen käytön aikana huomaamiin tarpeisiin. Täten ohjelmasta tulee tulevaisuustaattu, eikä muuttuvat työolosuhteet tai mahdollisesti eri asiakkaan yksilökohtaiset tarpeet tuota ongelmia. Myös mahdollisuus muiden järjestelmien integroimiseen tai korvaamiseen turvataan.
Olen työskennellyt ARP:n rengashotellissa useamman sesongin aikana, joka on auttanut näkemään pulmat, että kehitysmahdollisuudet nykyisessä rengashotellijärjestelmässä. Henkilökunnan teemahaastattelut, että benchmarking-vertailu muihin alan toimijoihin kiteyttävät uuden ohjelmiston kehitettäviä ominaisuuksia, ja Lean-menetelmiä hyödyntäen aiotaan minimoida inhimillisten sekaannusten tuomat riskit siinä määrin, missä uudesta ohjelmasta on kyse.
Tutkimuksen tietoperusta muodostui varastonhallinnasta, asiakastietohallinnasta ja digitalisaatiosta, sekä Lean-ajattelusta ja työntekijätyytyväisyydestä. Työntekijätyytyväisyyttä selvittävä tutkinta - jotka toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna - oli keskeisessä asemassa nykyisen rengashotelliohjelman SWOT-analyysiä luodessa, että koko prosessin ajan.
Keskeisenä opinnäytetyön tuotoksena syntyi kolme kehitysehdotusta toimeksiantajayritykselle. Vaikka tutkimus keskittyy rengashotellitoiminnan käytettävyyteen, saatiin luotua useampi ehdotus, jotka koskettavat myös ARP:n toiminnan muita osa-alueita. Merkittävimmiksi ehdotuksiksi koetaan ”rengashotellitoiminnan kehittäminen” ja ”toimitilojen laajenemisen myötä renkaanvaihtojen organisointi”.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntämällä kartoitettiin nykyisen rengashotelliohjelman kehittämistä vaativat tekijät. Opinnäytetyön tuloksen pohjalta lähdettiin kehittämään Arton Rengaspalvelun tarpeita vastaava ohjelmisto, iteratiivista kehittämismenetelmää hyödyntäen. "Tired”-rengashotelliohjelma on luotu yhteistyökumppanin toimesta helposti muokattavaksi ja päivitettäväksi sen mukaan mitä demoamisvaihe vaatii, sekä työntekijöiden sen käytön aikana huomaamiin tarpeisiin. Täten ohjelmasta tulee tulevaisuustaattu, eikä muuttuvat työolosuhteet tai mahdollisesti eri asiakkaan yksilökohtaiset tarpeet tuota ongelmia. Myös mahdollisuus muiden järjestelmien integroimiseen tai korvaamiseen turvataan.