Koulutushanke toimintatapojen muutoksen välineenä - Case Ilmoittajansuojelulain koulutushanke
Kaurila, Mia (2025)
Kaurila, Mia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060420468
Tiivistelmä
Lähes kaikissa organisaatioissa, niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla, toteutetaan hankkeita, joiden tarkoituksena on kehittää organisaatioiden toimintaa. Parhaimmillaan nämä hankkeet voivat edistää organisaatioiden strategisia kehitystavoitteita. Nykyään hanketoimintaa pidetään hyödyllisenä sekä organisaatioiden kehittämisen että hankkeiden tulosten vaikuttavuuden kannalta. Oikeusministeriön EU:n osarahoitteisen Ilmoittajansuojelulain koulutushankkeen tavoitteena on jalkauttaa uutta lainsäädäntöä osaksi suomalaisten yritysten ja organisaatioiden päivittäistä toimintaa. Tässä työssä lain jalkauttamisella tarkoitetaan sitä, miten yrityksiä ja organisaatioita voidaan auttaa tunnistamaan uudet sääntelystä johtuvat velvoitteet ja ottamaan ne osaksi organisaation toimintaa. Tähän pyritään tietoisuuden lisäämisen ja kouluttamisen keinoin.
Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka hyvin koulutus toimii osaamisen kehittämisen välineenä ja millainen työkalu se on lain jalkauttamisen näkökulmasta. Case-esimerkkinä työssä käsitellään oikeusministeriön EU-osarahoitteista Ilmoittajansuojelulain koulutushanketta. Samalla opinnäytetyö tuo esille hankkeen käytännön suunnitteluprosessia ja tarjoaa kehitysehdotukset koulutushankkeiden toteutukseen. Opinnäytetyö rakentaa myös näkymää hankkeen systeemisyyden kuvaamiseen, sekä kuvauksen koulutushankkeen toteutuksesta ja hyvistä käytänteistä.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, miten koulutus voi toimia konkreettisena välineenä lainsäädännön jalkauttamisessa ja toimintatapojen muutoksen tukemisessa. Case-esimerkkinä analysoidaan oikeusministeriön toteuttamaa Ilmoittajansuojelulain koulutushanketta. Työssä selvitetään koulutuksen vaikuttavuutta sekä niitä tekijöitä, jotka edistävät tai estävät oppimisen siirtymistä käytäntöön organisaatioiden arjessa.
Tutkimus perustuu kirjallisuuskatsaukseen, teemahaastatteluihin ja hankkeen aikana kerättyyn palautedataan. Opinnäytetyön osana kehitettiin myös Koulutuksesta käytäntöön -malli, joka kokoaa yhteen koulutuksen vaikuttavuuden kannalta keskeiset vaiheet ja edellytykset. Malli havainnollistaa prosessin jalkauttamisen etenemistä tiedottamisesta koulutukseen, konkreettisten työkalujen hyödyntämiseen, oppimisen juurruttamiseen ja lopulta pysyväksi toimintatavaksi organisaatiokulttuurissa. Mallia voidaan hyödyntää koulutushankkeiden suunnittelussa, toteutuksessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa, sekä organisaatioissa toiminta-tapojen muutoksen tiekarttamaisena prosessina.
Työ tarjoaa syvällisen kuvan koulutuksen roolista toimintatapojen jalkautuksessa sekä käytännön suosituksia siitä, miten koulutushankkeiden vaikuttavuutta voidaan parantaa. Opinnäytetyö täydentää hankkeen raportointia ja tarjoaa arvokasta tietoa organisaatioille, jotka etsivät keinoja sitouttaa henkilöstöään eettisesti kestävään toimintaan muuttuvassa ympäristössä.
Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka hyvin koulutus toimii osaamisen kehittämisen välineenä ja millainen työkalu se on lain jalkauttamisen näkökulmasta. Case-esimerkkinä työssä käsitellään oikeusministeriön EU-osarahoitteista Ilmoittajansuojelulain koulutushanketta. Samalla opinnäytetyö tuo esille hankkeen käytännön suunnitteluprosessia ja tarjoaa kehitysehdotukset koulutushankkeiden toteutukseen. Opinnäytetyö rakentaa myös näkymää hankkeen systeemisyyden kuvaamiseen, sekä kuvauksen koulutushankkeen toteutuksesta ja hyvistä käytänteistä.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, miten koulutus voi toimia konkreettisena välineenä lainsäädännön jalkauttamisessa ja toimintatapojen muutoksen tukemisessa. Case-esimerkkinä analysoidaan oikeusministeriön toteuttamaa Ilmoittajansuojelulain koulutushanketta. Työssä selvitetään koulutuksen vaikuttavuutta sekä niitä tekijöitä, jotka edistävät tai estävät oppimisen siirtymistä käytäntöön organisaatioiden arjessa.
Tutkimus perustuu kirjallisuuskatsaukseen, teemahaastatteluihin ja hankkeen aikana kerättyyn palautedataan. Opinnäytetyön osana kehitettiin myös Koulutuksesta käytäntöön -malli, joka kokoaa yhteen koulutuksen vaikuttavuuden kannalta keskeiset vaiheet ja edellytykset. Malli havainnollistaa prosessin jalkauttamisen etenemistä tiedottamisesta koulutukseen, konkreettisten työkalujen hyödyntämiseen, oppimisen juurruttamiseen ja lopulta pysyväksi toimintatavaksi organisaatiokulttuurissa. Mallia voidaan hyödyntää koulutushankkeiden suunnittelussa, toteutuksessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa, sekä organisaatioissa toiminta-tapojen muutoksen tiekarttamaisena prosessina.
Työ tarjoaa syvällisen kuvan koulutuksen roolista toimintatapojen jalkautuksessa sekä käytännön suosituksia siitä, miten koulutushankkeiden vaikuttavuutta voidaan parantaa. Opinnäytetyö täydentää hankkeen raportointia ja tarjoaa arvokasta tietoa organisaatioille, jotka etsivät keinoja sitouttaa henkilöstöään eettisesti kestävään toimintaan muuttuvassa ympäristössä.