Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Opettajien kokemukset tiimityöstä ja työhyvinvointia kehittävät käytännöt

Kämäräinen, Minna (2025)

 
Avaa tiedosto
Kamarainen_Minna.pdf (997.0Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Kämäräinen, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520659
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalan opettajien kokemuksia tiimityöskentelystä ja sen tuomia vaikutuksia työhyvinvointiin. Työn tarkoituksena oli tuottaa sellaista tietoa ja kehittämisehdotuksia, jotka tukisivat opettajien työhyvinvointia ja lisäisi tiimien toimivuutta. Tästä työstä saa hyötyä koulutusorganisaation johto, esihenkilöt, tiimin vastaavat sekä tiimien jäsenet. He voivat hyödyntää tuloksia tiimityön ja työhyvinvoinnin kehittämiseen käytännön tasolla.

Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli tutkia, millaisia hyötyjä ja haasteita opettajat tällä hetkellä kokevat tiimityössä, ja miten tiimityötä voisi kehittää niin, että se tukisi paremmin työhyvinvointia. Työssä selvitettiinkin, mitkä tekijät tiimityössä vahvistavat työhyvinvointia ja mitkä taas voivat kuormittaa opettajia tiimityössä.

Teoreettisena viitekehyksenä toimi tietoperusta, joka kattoi tiimityön rakenteet ja vuorovaikutuksen, kollegiaalisen tuen merkityksen opettajan työssä, resielienssi tiimityössä, psykologisen turvallisuuden sekä työnimun käsitteet. Näiden teoreettisten käsitteiden avulla pystyi syvällisemmin käsittelemään työhyvinvoinnin ja tiimityön välisiä yhteyksiä.

Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa aineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelua sosiaali- ja terveysalan opettajille. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teamsin kautta, jonka jälkeen aineisto analysoitiin teema-analyysin avulla, joka mahdollisti haastatteluista nousseiden teemojen jäsentämisen ja tulkinnan.

Tuloksena ilmeni, että tiimityö koettiin monella tapaa työhyvinvointia tukevaksi tekijäksi. Erityisesti opettajilta nousi esiin vertaistuen, avoimenilmapiirin ja yhteisöllisyyden tärkeys tiimeissä. Opettajat kokivat, että tiimityö tarjosi mahdollisuuden jakaa arjen haasteita saada neuvoja ja näin vahvistaa psykologista turvallisuutta työssään. Toisaalta tiimityössä koet-tiin myös kuormittavia tekijöitä, kuten epäselvät roolit, ajankäytön haasteet ja ajoittain tiimikokousten sisältöjen irrallisuus arjen työhön nähden. Haastatteluissa nousi esiin tarve kehittää tiimityön rakenteita ja selkeyttää vastuunjakoa sekä vahvistaa yhteisiä pelisääntöjä. Samoin tuloksista voi päätellä, että tiimityön kehittäminen vaatii jatkuvaa huomiota ja johtamisen tukea. Esimerkkinä nostettiin, että tiimivastaavan roolin kierrättäminen voisi lisätä enemmän osallistavuutta ja vastuun jakautumista. Esille nostettiin työnohjauksen tarjoaminen tiimeille, koska se nähtiin tärkeäksi ja koettiin, että se voisi tukea yksilöllistä jaksamista työssä enemmän sekä samalla rajaisi tiimeissä käsiteltäviä asioita. Haastatteluissa esihenkilöiden rooli nähtiin tärkeänä tiimityön toimivuuden varmistamissa ja työhyvinvoinnin tukemisessa. Tiimityön toimivuutta ja työhyvinvointia voitaisiin vahvistaa näiden kehittämistoimenpiteiden avulla.

Johtopäätöksenä voi todeta, että tiimityö voi toimia parhaimmillaan voimavarana, ja lisätä opettajien jaksamista, yhteisöllisyyttä ja työhyvinvointia. Toisaalta on tärkeää tiedostaa, että tiimityön toimivuus edellyttää selkeitä rakenteita, yhteisiä toimintamalleja ja esihenkilön tukea riittävästi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste