Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Organisaation yhteiskäyttöauton loppukäyttäjän palvelukokemuksen parantaminen : yhteiskäyttöautot kuntoutuksen liiketoiminnassa

Moilanen, Elina (2025)

 
Avaa tiedosto
Moilanen_Elina.pdf (916.0Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Moilanen, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621050
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa yhteiskäyttöauton loppukäyttäjän
palvelukokemusta yksityisen terveydenhuollon organisaation kuntoutuksen liiketoiminnassa. Tutkimus keskittyi organisaation sisäisesti hallinnoituihin yhteiskäyttöautoihin ja tarkasteli palvelukokemusta loppukäyttäjän näkökulmasta.

Opinnäytetyössä vastattiin päätutkimuskysymykseen: Miten yhteiskäyttöautojen
palvelua voidaan kehittää loppukäyttäjän palvelukokemuksen parantamiseksi?
Tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään, mistä loppukäyttäjän palvelukokemus
muodostuu, kartoittamaan loppukäyttäjän palvelukokemuksen nykytilaa ja tuottamaan konkreettisia kehittämisehdotuksia sen parantamiseen.

Tietoperustassa käsiteltiin palvelukokemusta ja sen käyttäjälähtöistä kehittämistä. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisin keinoin. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin määrällinen kysely kaikille vuosien 2024 ja 2025 aikana yhteiskäyttöautoa käyttäneille loppukäyttäjille. Tämän jälkeen laadullisessa vaiheessa haastateltiin ja osallistettiin työpajaan rajattu ryhmä yhteiskäyttöauton
loppukäyttäjiä. Määrällinen tutkimus analysoitiin tilastollisin keinoin ja laadulliset
tutkimukset sisällönanalyysilla.

Tutkimuksen kohdeorganisaatiossa, kuntoutuksen liiketoiminnassa yhteiskäyttöautopalvelu hallinnoidaan sisäisesti, toisin kuin yleisesti käytetyissä ulkoisissa
leasinghallinta-malleissa, joissa ulkoinen leasingyhtiö hallinnoin organisaation
autoja. Kuntoutuksen liiketoiminnassa noin 170 työntekijää käyttää vuosittain 50–
60 yhteiskäyttöautoa maantieteellisesti eri puolilla Suomea. Tutkimus yhdistää
monimenetelmällisen tutkimuksen ja yhteiskäyttöauton elinkaaren teoreettiset
näkökulmat. Keskiössä ovat loppukäyttäjät, jotka ovat tämän tutkimuksen ydin.

Opinnäytetyön tutkimus on ajankohtainen ja kuntoutuksen liiketoiminnalla merkityksellinen, sillä aiemmin palvelukokemuksen tutkimusta yhteiskäyttöautopalveluluun ei ole tehty. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa lisäarvoa kehittämällä loppukäyttäjän palvelukokemusta niin, että loppukäyttäjä kokee yhteiskäyttöautopalvelun helpoksi, sujuvaksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Opinnäytetyö tuottaa hyödyllistä tietoa myös muille organisaatioille, jotka tarjoavat työntekijöilleen työajoihin yhteiskäyttöautoja. Yhteiskunnallisella tasolla tutkimuksen tavoite on saada
loppukäyttäjät käyttämään enemmän yhteiskäyttöautoja palvelukokemuksen parantamisen avulla, jolloin se tukee kestävän liikkumisen periaatteita, resurssitehokkuutta, päästövähennyksiä ja vähenevää pysäköintitarvetta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste