Myynnin kehittäminen: projektin suunnittelu ja toteutus myynnin kasvattamiseksi : case: Tokmanni Oy
Pöllä, Jenny (2025)
Pöllä, Jenny
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621151
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kehittämisprojekti, jonka tavoitteena oli lisätä myyntiä ja parantaa asiakaskokemusta Tokmanni Group Oy:n lemmikkiosastolla. Projektin taustalla oli havaittu tarve parantaa osaston tilankäyttöä ja tuotteiden löydettävyyttä.
Tutkimus toteutettiin kehittämisprojektina, jonka tukena käytettiin asiakaskyselyä, myyntidatan analysointia ja osallistuvaa havainnointia. Kyselytiedon avulla kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia ja kehitystarpeita ennen uudistusta, ja tuloksia hyödynnettiin suunnitteluprosessissa. Projektissa painotettiin esillepanoratkaisuja, hyllyjärjestelyjä, asiakasvirtojen ohjaamista sekä henkilöstön osallistaminen. Lisäksi myös resurssien tehokas käyttö ja vastuullisuusnäkökulmat huomioitiin. Suunnittelussa hyödynnettiin olemassa olevia kalusteita sekä Tokmannin sisäisiä tietojärjestelmiä.
Projektin tulokset osoittavat, että suunnitelmallinen ja käytännönläheinen kehittämistyö voi tuottaa mitattavia hyötyjä vähittäiskaupan toiminnassa. Kokonaismyynti kasvoi hieman vertailujakson aikana ja erityisesti tietyissä tuoteryhmissä havaittiin selkeää positiivista kehitystä. Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakaslähtöinen suunnittelu, henkilöstön sitoutuminen ja datan hyödyntäminen tukevat tehokkaasti myynnin kehittämistä.
Tutkimus toteutettiin kehittämisprojektina, jonka tukena käytettiin asiakaskyselyä, myyntidatan analysointia ja osallistuvaa havainnointia. Kyselytiedon avulla kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia ja kehitystarpeita ennen uudistusta, ja tuloksia hyödynnettiin suunnitteluprosessissa. Projektissa painotettiin esillepanoratkaisuja, hyllyjärjestelyjä, asiakasvirtojen ohjaamista sekä henkilöstön osallistaminen. Lisäksi myös resurssien tehokas käyttö ja vastuullisuusnäkökulmat huomioitiin. Suunnittelussa hyödynnettiin olemassa olevia kalusteita sekä Tokmannin sisäisiä tietojärjestelmiä.
Projektin tulokset osoittavat, että suunnitelmallinen ja käytännönläheinen kehittämistyö voi tuottaa mitattavia hyötyjä vähittäiskaupan toiminnassa. Kokonaismyynti kasvoi hieman vertailujakson aikana ja erityisesti tietyissä tuoteryhmissä havaittiin selkeää positiivista kehitystä. Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakaslähtöinen suunnittelu, henkilöstön sitoutuminen ja datan hyödyntäminen tukevat tehokkaasti myynnin kehittämistä.