Lasten luontaisen luovuuden tukeminen musiikin hahmotusaineiden alkeisryhmäopetuksessa
Sirén, Pia (2025)
Sirén, Pia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621160
Tiivistelmä
Lasten luontaisen luovuuden tukeminen musiikin hahmotusaineiden alkeisryhmäopetuksessa
Vuoden 2017 jälkeen tapahtunut musiikkioppilaitosten opetussuunnitelmamuutos on antanut opettajille haasteen ja mahdollisuuden ohjata opiskelijoita tavoitteellisissa musiikkiopinnoissa kohti elävää musiikillista ilmaisua, luovuutta ja erilaisia esiintymistilanteita.
Tässä opinnäytetyössä esitellään yksi lähestymistapa luovuutta tukevaan, kokemusperäiseen ja monialaiseen sekä oppilaslähtöiseen opetukseen musiikin hahmotusaineiden alkeisryhmässä. Esimerkkiryhmän (Nuottipaja 3) opetus toteutettiin Lapuan musiikkiopistossa toiminnallisia työtapoja hyödyntäen lukuvuonna 2023–2024 opiston opetussuunnitelman pohjalta. Opinnäytetyössä kuvatun tarinapohjaisen musiikkiprojektin kautta opiskelijoita kannustettiin ja perehdytettiin ilmaisukeinoihin ja vuorovaikutukseen eri taiteenalojen välillä.
Projektin onnistuminen motivoi tekijää kehittämään jatkuvasti opetusmenetelmiä ja kanavoimaan kokonaisvaltaista luovuutta eri tavoin musiikin opiskelua jatkavien oppilaiden hyödyksi. Opinnäytetyön lukijoilla on mahdollisuus saada ideoita oman työnsä kehittämisen tueksi ja vapauttaa omaa luovuuttaan.
Vuoden 2017 jälkeen tapahtunut musiikkioppilaitosten opetussuunnitelmamuutos on antanut opettajille haasteen ja mahdollisuuden ohjata opiskelijoita tavoitteellisissa musiikkiopinnoissa kohti elävää musiikillista ilmaisua, luovuutta ja erilaisia esiintymistilanteita.
Tässä opinnäytetyössä esitellään yksi lähestymistapa luovuutta tukevaan, kokemusperäiseen ja monialaiseen sekä oppilaslähtöiseen opetukseen musiikin hahmotusaineiden alkeisryhmässä. Esimerkkiryhmän (Nuottipaja 3) opetus toteutettiin Lapuan musiikkiopistossa toiminnallisia työtapoja hyödyntäen lukuvuonna 2023–2024 opiston opetussuunnitelman pohjalta. Opinnäytetyössä kuvatun tarinapohjaisen musiikkiprojektin kautta opiskelijoita kannustettiin ja perehdytettiin ilmaisukeinoihin ja vuorovaikutukseen eri taiteenalojen välillä.
Projektin onnistuminen motivoi tekijää kehittämään jatkuvasti opetusmenetelmiä ja kanavoimaan kokonaisvaltaista luovuutta eri tavoin musiikin opiskelua jatkavien oppilaiden hyödyksi. Opinnäytetyön lukijoilla on mahdollisuus saada ideoita oman työnsä kehittämisen tueksi ja vapauttaa omaa luovuuttaan.