Koulutus osana SCADA-teknologiamuutosta
Laine, Olli (2025)
Laine, Olli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621274
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan SCADA-teknologiaan liittyvän koulutusohjelman vaikuttavuutta ja sen merkitystä organisaation muutosprosessissa. Erityisesti tutkitaan, kuinka yhtenäinen ymmärrys teknologiasta edistää sen hyväksyntää ja vähentää muutosvastarintaa. Koulutusohjelma tarjoaa johdolle ja henkilöstölle selkeät käsitteet ja työkalut, jotka tukevat teknologian käyttöönottoa sekä auttavat hahmottamaan sen vaikutuksia organisaatiokulttuuriin, päätöksentekoon ja asiakaskokemukseen.
Tutkimuksessa analysoidaan koulutuksen roolia muutosjohtamisessa ja miten muutosjohtamisessa onnistut-tiin uuden teknologian koulutuksessa, joka koski sähköverkkojen monitorointia ja ohjausta Bangladeshissa. Samalla selvitettiin, miten koulutusohjelma voi auttaa henkilöstöä keskustelemaan teknologiasta ja luomaan yhteisen terminologian, joka tukee muutoksen onnistumista. Lisäksi arvioidaan koulutusmallin monistettavuutta samankaltaisiin teknologiamuutoksiin ja sen potentiaalia laajemmin sovellettavaksi. Tutkimuksen tavoitteena on korostaa johdon sitoutumisen ja yhtenäisen lähestymistavan merkitystä sekä tuoda esiin keskeisiä teemoja, kuten muutosvastarinnan hallintaa, oppimisen ja osaamisen kehittämistä sekä teknologi-an hyväksyntämalleja.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty kahta erilaista menetelmää kvalitatiivista sekä kvantitatiivista. Menetelmät on toteutettu kirjallisuuskatsauksella, arviointilomakkeilla ja kyselylomakkeilla. Aineistolähtöinen teoreettinen analyysi auttaa tunnistamaan keskeiset teemat kuten muutosjohtamisen ja esihenkilöiden sitoutuneisuuden roolin muutoksen johtamisessa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että koulutus vähensi vastarintaa muutosta kohtaan. Uuden tarvittavan teknologian tietoisuuden lisääntyminen paransi ymmärrystä sen käyttöönotosta. Koulutusohjelman pedagogisena tavoitteena oli hyödyntää monipuolisia menetelmiä, kuten asiakaslähtöistä opetusta, valmennusta ja mentorointia. Lisäksi käytettiin elokuvia ja videoita sekä tarjottiin mahdollisuus tutustua käytännön toimintaan SCADA-käyttökeskuksessa ja sähköasemalla.
Opinnäytetyössä esitettiin kehitysehdotuksena koulutuksen laajentamista organisaatioiden yleisiin teknologiamuutostarpeisiin. Jatkotutkimuksessa voitaisiin tarkastella strategian jalkauttamista teknologiamuutoksen koulutusohjelmaan sekä kehittää kokonaisvaltainen koulutusohjelma, joka tukee yrityksen muutosjohtamista.
Tutkimuksessa analysoidaan koulutuksen roolia muutosjohtamisessa ja miten muutosjohtamisessa onnistut-tiin uuden teknologian koulutuksessa, joka koski sähköverkkojen monitorointia ja ohjausta Bangladeshissa. Samalla selvitettiin, miten koulutusohjelma voi auttaa henkilöstöä keskustelemaan teknologiasta ja luomaan yhteisen terminologian, joka tukee muutoksen onnistumista. Lisäksi arvioidaan koulutusmallin monistettavuutta samankaltaisiin teknologiamuutoksiin ja sen potentiaalia laajemmin sovellettavaksi. Tutkimuksen tavoitteena on korostaa johdon sitoutumisen ja yhtenäisen lähestymistavan merkitystä sekä tuoda esiin keskeisiä teemoja, kuten muutosvastarinnan hallintaa, oppimisen ja osaamisen kehittämistä sekä teknologi-an hyväksyntämalleja.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty kahta erilaista menetelmää kvalitatiivista sekä kvantitatiivista. Menetelmät on toteutettu kirjallisuuskatsauksella, arviointilomakkeilla ja kyselylomakkeilla. Aineistolähtöinen teoreettinen analyysi auttaa tunnistamaan keskeiset teemat kuten muutosjohtamisen ja esihenkilöiden sitoutuneisuuden roolin muutoksen johtamisessa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että koulutus vähensi vastarintaa muutosta kohtaan. Uuden tarvittavan teknologian tietoisuuden lisääntyminen paransi ymmärrystä sen käyttöönotosta. Koulutusohjelman pedagogisena tavoitteena oli hyödyntää monipuolisia menetelmiä, kuten asiakaslähtöistä opetusta, valmennusta ja mentorointia. Lisäksi käytettiin elokuvia ja videoita sekä tarjottiin mahdollisuus tutustua käytännön toimintaan SCADA-käyttökeskuksessa ja sähköasemalla.
Opinnäytetyössä esitettiin kehitysehdotuksena koulutuksen laajentamista organisaatioiden yleisiin teknologiamuutostarpeisiin. Jatkotutkimuksessa voitaisiin tarkastella strategian jalkauttamista teknologiamuutoksen koulutusohjelmaan sekä kehittää kokonaisvaltainen koulutusohjelma, joka tukee yrityksen muutosjohtamista.