Liiketoimintasuunnitelma aloittavalle keramiikkastudiolle
Ronkainen, Jenna (2025)
Ronkainen, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621158
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia liiketoimintasuunnitelma Helsingissä sijaitsevalle Dopamine Lab -keramiikkastudiolle, joka tarjoaa keramiikkaharrastusta eri tasoisille asiakkaille. Suunnitelman tarkoituksena on tukea aloittelevaa yrittäjää liiketoiminnan käynnistämisessä ja kasvattamisessa. Hyödynsaajina ovat erityisesti yrittäjät, jotka voivat hyödyntää suunnitelmaa käytännön päätöksenteossa.
Kehittämistehtävässä luotiin kattava liiketoimintasuunnitelma, joka sisältää markkinointistrategiat, kilpailija-analyysin, taloudelliset laskelmat ja riskien hallinnan. Viitekehys pohjautuu alan kirjallisuuteen ja käytännön kokemuksiin yrittäjyydestä ja liiketoiminnan kehittämisestä.
Menetelmällisesti työ perustuu liiketoimintasuunnitelman rakenteen luomiseen ja sen käytännön soveltamiseen, kuten talouden hallintaan ja asiakaslähtöiseen markkinointiin. Keskeiset tulokset tarjoavat yrittäjälle työkalut liiketoiminnan pyörittämiseen ja kestävään kasvuun, sekä kehittämisehdotuksia yritysvastuun ja kestävän kehityksen huomioimiseksi liiketoiminnassa.
Suunnitelman tueksi on hyödynnetty SWOT-analyysiä yrityksen vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien tunnistamiseksi, Business Model Canvas -mallia liiketoiminnan kokonaisuuden hahmottamiseen sekä markkinoinnin vuosikelloa suunnitelmallisen ja ajankohtaisen markkinoinnin varmistamiseksi.
Kehittämistehtävässä luotiin kattava liiketoimintasuunnitelma, joka sisältää markkinointistrategiat, kilpailija-analyysin, taloudelliset laskelmat ja riskien hallinnan. Viitekehys pohjautuu alan kirjallisuuteen ja käytännön kokemuksiin yrittäjyydestä ja liiketoiminnan kehittämisestä.
Menetelmällisesti työ perustuu liiketoimintasuunnitelman rakenteen luomiseen ja sen käytännön soveltamiseen, kuten talouden hallintaan ja asiakaslähtöiseen markkinointiin. Keskeiset tulokset tarjoavat yrittäjälle työkalut liiketoiminnan pyörittämiseen ja kestävään kasvuun, sekä kehittämisehdotuksia yritysvastuun ja kestävän kehityksen huomioimiseksi liiketoiminnassa.
Suunnitelman tueksi on hyödynnetty SWOT-analyysiä yrityksen vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien tunnistamiseksi, Business Model Canvas -mallia liiketoiminnan kokonaisuuden hahmottamiseen sekä markkinoinnin vuosikelloa suunnitelmallisen ja ajankohtaisen markkinoinnin varmistamiseksi.