Sijaishuollon sosionomin ohjaustaidot
Kukkonen, Matti (2025)
Kukkonen, Matti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060821531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060821531
Tiivistelmä
Tarkastelen päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössäni lastenkodin ohjaajan taitojen kehittymistä. Opinnäytetyö on tehty erään yksityisen eteläsuomalaisen sosiaalihuoltoa tuottavan yrityksen suostumuksella. Se sijoittuu erityistason lastenkotiin, jonka hoidon tavoitteena on lapsen ja perheen kuntoutuminen.
Opinnäytetyöni tavoite on ohjaajan taitojeni kehittyminen. Käsittelen ohjaustaitoja viiden osa-alueen kautta: työntekijän rauhallisuus, kyky luoda yhteys asiakkaisiin, ammatillinen läheisyys, työhyvinvointi sekä vuorovaikutustaitojen kehittäminen. Kirjoitin päiväkirjareflektointia kahdeksan viikon aikana keväällä 2024. Päiväkirjaosiossa tarkastelen lastenkodin ohjaajan työtä päivittäisten työtehtävien kautta ja lähdemateriaalin avulla.
Kahdeksan viikon päiväkirjaprosessin myötä ohjaajan taitoni kehittyivät. Olin tietoisempi ajatus- ja käytösmalleistani, minkä myötä ohjaustaitoni harjaantuivat entistä paremmin lastenkotityöhön soveltuviksi. Tärkeimpinä huomioina opinnäytetyön tekeminen korosti erityisesti sitä, miten arkipäiväisiä asioita sijaishuollon lapset arvostavat, erityisesti kahdenkeskistä aikaa työntekijöiden kanssa.
Opinnäytetyöni tavoite on ohjaajan taitojeni kehittyminen. Käsittelen ohjaustaitoja viiden osa-alueen kautta: työntekijän rauhallisuus, kyky luoda yhteys asiakkaisiin, ammatillinen läheisyys, työhyvinvointi sekä vuorovaikutustaitojen kehittäminen. Kirjoitin päiväkirjareflektointia kahdeksan viikon aikana keväällä 2024. Päiväkirjaosiossa tarkastelen lastenkodin ohjaajan työtä päivittäisten työtehtävien kautta ja lähdemateriaalin avulla.
Kahdeksan viikon päiväkirjaprosessin myötä ohjaajan taitoni kehittyivät. Olin tietoisempi ajatus- ja käytösmalleistani, minkä myötä ohjaustaitoni harjaantuivat entistä paremmin lastenkotityöhön soveltuviksi. Tärkeimpinä huomioina opinnäytetyön tekeminen korosti erityisesti sitä, miten arkipäiväisiä asioita sijaishuollon lapset arvostavat, erityisesti kahdenkeskistä aikaa työntekijöiden kanssa.