Kirjallisuuskatsaus ADHD-oireisen opiskelijan saamasta tuesta suomalaisessa korkeakoulussa
Lehtinen, Tero (2025)
Lehtinen, Tero
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921566
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista tukea ADHD-oireista kärsivät opiskelijat saivat suomalaisissa korkeakouluissa ja kokivatko he tuen riittäväksi. ADHD-oireet voivat vaikuttaa merkittävästi opintomenestykseen. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä korkeakoulujen tukikäytännöissä ja opiskelijoiden kokemuksista niistä on Suomessa saatavilla vähän tutkittua tietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen orientaationa oli narratiivinen menetelmä. Aineisto koostui viidestä suomalaisesta pro gradu -tutkielmasta, jotka käsittelivät ADHD-oireisten korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelusta ja heidän saamastaan tuesta. Tietoperusta rakentui ADHD:n keskeisten oireiden, korkeakouluopiskelun vaatimusten ja lain määrittelemien tukitoimien tarkastelulle eri koulutus asteilla.
Tuloksista ilmeni, että tukitoimissa ja niiden saatavuudessa korkeakouluissa oli vaihtelua. Osa opiskelijoista sai joitain tukitoimia, mutta monelle koko tukijärjestelmä jäi epäselväksi. Tiedottamisen puutteet ja tukikäytäntöjen hajanaisuus nousivat esiin merkittävinä haasteina. Johtopäätöksenä todettiin, että ADHD-oireisten opiskelijoiden tukemisessa on selkeitä kehittämistarpeita.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen orientaationa oli narratiivinen menetelmä. Aineisto koostui viidestä suomalaisesta pro gradu -tutkielmasta, jotka käsittelivät ADHD-oireisten korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelusta ja heidän saamastaan tuesta. Tietoperusta rakentui ADHD:n keskeisten oireiden, korkeakouluopiskelun vaatimusten ja lain määrittelemien tukitoimien tarkastelulle eri koulutus asteilla.
Tuloksista ilmeni, että tukitoimissa ja niiden saatavuudessa korkeakouluissa oli vaihtelua. Osa opiskelijoista sai joitain tukitoimia, mutta monelle koko tukijärjestelmä jäi epäselväksi. Tiedottamisen puutteet ja tukikäytäntöjen hajanaisuus nousivat esiin merkittävinä haasteina. Johtopäätöksenä todettiin, että ADHD-oireisten opiskelijoiden tukemisessa on selkeitä kehittämistarpeita.