Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Kirjallisuuskatsaus ADHD-oireisen opiskelijan saamasta tuesta suomalaisessa korkeakoulussa

Lehtinen, Tero (2025)

Avaa tiedosto
Lehtinen_Tero.pdf (198.2Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Lehtinen, Tero
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921566
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista tukea ADHD-oireista kärsivät opiskelijat saivat suomalaisissa korkeakouluissa ja kokivatko he tuen riittäväksi. ADHD-oireet voivat vaikuttaa merkittävästi opintomenestykseen. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä korkeakoulujen tukikäytännöissä ja opiskelijoiden kokemuksista niistä on Suomessa saatavilla vähän tutkittua tietoa.

Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen orientaationa oli narratiivinen menetelmä. Aineisto koostui viidestä suomalaisesta pro gradu -tutkielmasta, jotka käsittelivät ADHD-oireisten korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelusta ja heidän saamastaan tuesta. Tietoperusta rakentui ADHD:n keskeisten oireiden, korkeakouluopiskelun vaatimusten ja lain määrittelemien tukitoimien tarkastelulle eri koulutus asteilla.

Tuloksista ilmeni, että tukitoimissa ja niiden saatavuudessa korkeakouluissa oli vaihtelua. Osa opiskelijoista sai joitain tukitoimia, mutta monelle koko tukijärjestelmä jäi epäselväksi. Tiedottamisen puutteet ja tukikäytäntöjen hajanaisuus nousivat esiin merkittävinä haasteina. Johtopäätöksenä todettiin, että ADHD-oireisten opiskelijoiden tukemisessa on selkeitä kehittämistarpeita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste