Creating a 2.5D environment in Godot game engine
Niemi, Ville (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060821493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060821493
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin videopeliresurssien luomista ja niiden soveltamista Godot-pelimoottorissa. Tarkoituksena oli tuottaa peliprojekti opetustarkoituksiin. Tutkimus keskittyi esittelemään resurssien kehitysprosessia. Se etenee konseptin luomisesta ja mallintamisesta teksturointiin ja pelimoottoriin tuontiin. Lopuksi havainnollistetaan, miten eri vaiheita hyödynnetään pelimoottorissa.
Aihetta lähestyttiin käytännön näkökulmasta pelialan kehitysprosessin mukaisesti. Projekti toteutettiin käytännön kokeilujen kautta työkaluilla, kuten Blender, Aseprite, Union Bytes Painter ja Godot-pelimoottorilla. Opinnäytetyöraporttiin dokumentointoitiin työn kulku ja sen haasteet.
Vaikka alkuperäinen peliprojekti keskeytyi odottamattomien haasteiden vuoksi, jo olemassa olevista resursseista luotiin pieni, mutta yksityiskohtaisempi peliympäristö. Toteutuksessa hyödynnettiin Godot-pelimoottorin olennaisia ominaisuuksia, erityisesti materiaalien hallintaa sekä kenttien rakentamista ja organisointia Scene-järjestelmällä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Godot tukee mukautettuja työkulkuja monipuolisesti. Se tarjoaa muokattavan ja kevytrakenteisen kehitysympäristön, joka soveltuu erityisesti itsenäisille kehittäjille ja pienille tiimeille. Vaikka lopputuloksena ei ollutkaan valmis peli, Godot osoittautui soveltuvaksi kyseisiin tarpeisiin.
Aihetta lähestyttiin käytännön näkökulmasta pelialan kehitysprosessin mukaisesti. Projekti toteutettiin käytännön kokeilujen kautta työkaluilla, kuten Blender, Aseprite, Union Bytes Painter ja Godot-pelimoottorilla. Opinnäytetyöraporttiin dokumentointoitiin työn kulku ja sen haasteet.
Vaikka alkuperäinen peliprojekti keskeytyi odottamattomien haasteiden vuoksi, jo olemassa olevista resursseista luotiin pieni, mutta yksityiskohtaisempi peliympäristö. Toteutuksessa hyödynnettiin Godot-pelimoottorin olennaisia ominaisuuksia, erityisesti materiaalien hallintaa sekä kenttien rakentamista ja organisointia Scene-järjestelmällä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Godot tukee mukautettuja työkulkuja monipuolisesti. Se tarjoaa muokattavan ja kevytrakenteisen kehitysympäristön, joka soveltuu erityisesti itsenäisille kehittäjille ja pienille tiimeille. Vaikka lopputuloksena ei ollutkaan valmis peli, Godot osoittautui soveltuvaksi kyseisiin tarpeisiin.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming
Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ... -
Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine
Korhola, Samuli (2020)The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ... -
”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game
Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...