Kuvakommunikaatio kielenkehityksen tukemisessa: kuvakommunikaatiomenetelmien kehittäminen varhaiskasvatuksessa
Korhonen, Heidi (2025)
Korhonen, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921656
Tiivistelmä
Toteutin opinnäytetyön kehittämistyönä. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää kuvakommunikaation käyttöä
alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä ja huomioida suomi toisena kielenä (S2) lasten kielenkehityksen tuen tarpeet.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää motivoivia ja innostavia kuvakommunikaatiomenetelmiä lasten yksi lölliseen ohjaukseen varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä, joita voidaan soveltaa jatkossa erilaisiin kielenkehityk sen tarpeisiin. Varhaiskasvatuksen tehtävänä on tukea lasten kielellisten taitojen kehittymistä. Kielelliset taidot
kehittyvät yksilöllisesti, ja jokainen lapsi tarvitsee tukea omien valmiuksiensa mukaisesti. Varhaiskasvatuk sessa yleisen tuen avulla voidaan antaa varhaista tukea lapsen kielellisen kehityksen tukemiseen.
Opinnäytetyössäni kehitin kuvakommunikaatiomenetelmiä alle 3-vuotiaiden lasten yksilöllisen tuen varhaiseen
tukemiseen. Työni tavoite oli myös kehittää kuvakommunikaation käyttöä alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä ja
huomioida kielen kehityksen tuen tarpeet varhaisessa vaiheessa.
Kehittämistyön toimeksiantaja oli Kuopion kaupungin varhaiskasvatuspalvelut ja toteutin kehittämistyön Inki länmäen päiväkodissa.
Toteutin opinnäytetyön lineaarisen mallin mukaan, joka koostuu neljästä vaiheesta: tavoitteen määrittelystä,
suunnittelusta, toteutuksesta, päättämisestä ja arvioinnista. Kehittämistyöni ajatus syntyi tarpeesta kehittää
yksilöllistä tukea alle 3-vuotiaiden lasten lapsiryhmässä. Halusin aktivoida ja kehittää ryhmän kuvaohjauksen
käyttöä lasten osallisuuden ja motivaation näkökulmasta sekä vahvistaa alle 3-vuotiaiden lasten osallistumista
arjen tilanteisiin kuvakommunikaation avulla esimerkiksi pukeutumistilanteissa. Arvioin kehittämistyötäni pää asiassa havainnoinnin ja tiimikaverilta saadun palautteen avulla. Kehittämistyössä hyödynsin valmiita PCS kuvaohjauskuvia (Boardmaker-V.6.0), jotka muokkasin lapsille motivoiviksi ja innostaviksi. Kehittämisproses siin osallistuivat myös tuen tarpeessa olevat lapset yhteissuunnittelun keinoin.
Kehittämistyö osoitti, että lapsen kiinnostuksen kohteiden hyödyntäminen kuvakommunikaatiossa on toimiva
keino motivoida lasta ja lisätä lapsen osallistumista. Yksilöllisiin tarpeisiin suunniteltu kuvaohjaustaulu herätti
lapsessa selvästi enemmän kiinnostusta ja auttoi häntä osallistumaan pukemiseen omatoimisemmin. Toimin nallisia ja lapsilähtöisiä menetelmiä voidaan käyttää vahvistamaan keskittymistä ja omatoimisuutta. Kuvakom munikointimenetelmiä voidaan suunnitella lapsiryhmässä yhdessä lasten kanssa, jolloin vahvistetaan tuen tar peessa olevien lasten osallisuutta ja ymmärretyksi tulemisen kokemusta. Yksilöllisiin tuen tarpeisiin suunnitel lun kuvaohjauksen avulla voidaan tarjota varhaista tukea päivittäisissä tilanteissa varhaiskasvatuksessa.
alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä ja huomioida suomi toisena kielenä (S2) lasten kielenkehityksen tuen tarpeet.
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää motivoivia ja innostavia kuvakommunikaatiomenetelmiä lasten yksi lölliseen ohjaukseen varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä, joita voidaan soveltaa jatkossa erilaisiin kielenkehityk sen tarpeisiin. Varhaiskasvatuksen tehtävänä on tukea lasten kielellisten taitojen kehittymistä. Kielelliset taidot
kehittyvät yksilöllisesti, ja jokainen lapsi tarvitsee tukea omien valmiuksiensa mukaisesti. Varhaiskasvatuk sessa yleisen tuen avulla voidaan antaa varhaista tukea lapsen kielellisen kehityksen tukemiseen.
Opinnäytetyössäni kehitin kuvakommunikaatiomenetelmiä alle 3-vuotiaiden lasten yksilöllisen tuen varhaiseen
tukemiseen. Työni tavoite oli myös kehittää kuvakommunikaation käyttöä alle 3-vuotiaiden lapsiryhmässä ja
huomioida kielen kehityksen tuen tarpeet varhaisessa vaiheessa.
Kehittämistyön toimeksiantaja oli Kuopion kaupungin varhaiskasvatuspalvelut ja toteutin kehittämistyön Inki länmäen päiväkodissa.
Toteutin opinnäytetyön lineaarisen mallin mukaan, joka koostuu neljästä vaiheesta: tavoitteen määrittelystä,
suunnittelusta, toteutuksesta, päättämisestä ja arvioinnista. Kehittämistyöni ajatus syntyi tarpeesta kehittää
yksilöllistä tukea alle 3-vuotiaiden lasten lapsiryhmässä. Halusin aktivoida ja kehittää ryhmän kuvaohjauksen
käyttöä lasten osallisuuden ja motivaation näkökulmasta sekä vahvistaa alle 3-vuotiaiden lasten osallistumista
arjen tilanteisiin kuvakommunikaation avulla esimerkiksi pukeutumistilanteissa. Arvioin kehittämistyötäni pää asiassa havainnoinnin ja tiimikaverilta saadun palautteen avulla. Kehittämistyössä hyödynsin valmiita PCS kuvaohjauskuvia (Boardmaker-V.6.0), jotka muokkasin lapsille motivoiviksi ja innostaviksi. Kehittämisproses siin osallistuivat myös tuen tarpeessa olevat lapset yhteissuunnittelun keinoin.
Kehittämistyö osoitti, että lapsen kiinnostuksen kohteiden hyödyntäminen kuvakommunikaatiossa on toimiva
keino motivoida lasta ja lisätä lapsen osallistumista. Yksilöllisiin tarpeisiin suunniteltu kuvaohjaustaulu herätti
lapsessa selvästi enemmän kiinnostusta ja auttoi häntä osallistumaan pukemiseen omatoimisemmin. Toimin nallisia ja lapsilähtöisiä menetelmiä voidaan käyttää vahvistamaan keskittymistä ja omatoimisuutta. Kuvakom munikointimenetelmiä voidaan suunnitella lapsiryhmässä yhdessä lasten kanssa, jolloin vahvistetaan tuen tar peessa olevien lasten osallisuutta ja ymmärretyksi tulemisen kokemusta. Yksilöllisiin tuen tarpeisiin suunnitel lun kuvaohjauksen avulla voidaan tarjota varhaista tukea päivittäisissä tilanteissa varhaiskasvatuksessa.