Roy Haynesin komppaustyylierot levyllä Misterioso
Matikainen, Joel (2025)
Matikainen, Joel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921622
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin jazz-rumpali Roy Haynesin (1925–2024) komppaustyyliä levyllä Misterioso. Kyseessä on amerikkalaisen Thelonious Monk Quartetin elokuussa 1958 taltioima live-albumi. Tutkin Haynesin työskentelyä rumpalina kolmen kappaleen kautta, jotka ovat Evidence, Let’s Cool One ja In Walked Bud.
Tutkimusmenetelmänä käytän transkriptioita eli nuotinnoksia ja analysoin niistä Roy Haynesin soittotyyliä. Olen nuotintanut jokaisesta kappaleesta ensimmäisen teeman ja saksofonisoolon. Analysoin Haynesin komppaustyylien vaihtelua kappaleiden sisällä. Olen kiinnostunut erityisesti siitä, miten ride-komppaus ilmenee valitsemissani kolmessa kappaleessa ja mikä merkitys hemiola-ilmiöllä on Roy Haynesin soitossa. Komppauksella tarkoitetaan melodiainstrumentin tai laulajan tukemista rytmisin ja harmonisin keinoin.
Tutkimuskysymykset:
Miten Roy Haynesin komppaustyylit vaihtelevat Misterioso-levyllä kolmessa eri kappaleessa? Erityisesti:
a. Miten ride-komppaus niissä ilmenee?
b. Mikä merkitys hemiola-ilmiöllä soitossa on?
Roy Haynesin komppauksen keskeiset piirteet voi tiivistää kolmeen elementtiin. 1) Haynesin soundille on ominaista ride-patternin kulmikkuus muihin rumpaleihin verrattuna. 2) Hemiola-efekti (3 vs. 2) kuuluu komppauksessa esim. virvelin ja bassorummun välisessä vuoropuhelussa sekä filleissä, joita hän käyttää taitteissa tai tahtiviivojen yli menevissä fraaseissa. 3) Rudimenttiratkaisut kuuluvat Roy Haynesille ominaisissa fraaseissa ja filleissä sekä joskus myös komppauksessa.
Roy Haynesin musiikilliseen perintöön tutustumisen tekee entistä ajankohtaisemmaksi se, että rumpalilegenda kuoli opinnäytetyötä laatiessani 99-vuotiaana 12. marraskuuta 2024.
Tutkimusmenetelmänä käytän transkriptioita eli nuotinnoksia ja analysoin niistä Roy Haynesin soittotyyliä. Olen nuotintanut jokaisesta kappaleesta ensimmäisen teeman ja saksofonisoolon. Analysoin Haynesin komppaustyylien vaihtelua kappaleiden sisällä. Olen kiinnostunut erityisesti siitä, miten ride-komppaus ilmenee valitsemissani kolmessa kappaleessa ja mikä merkitys hemiola-ilmiöllä on Roy Haynesin soitossa. Komppauksella tarkoitetaan melodiainstrumentin tai laulajan tukemista rytmisin ja harmonisin keinoin.
Tutkimuskysymykset:
Miten Roy Haynesin komppaustyylit vaihtelevat Misterioso-levyllä kolmessa eri kappaleessa? Erityisesti:
a. Miten ride-komppaus niissä ilmenee?
b. Mikä merkitys hemiola-ilmiöllä soitossa on?
Roy Haynesin komppauksen keskeiset piirteet voi tiivistää kolmeen elementtiin. 1) Haynesin soundille on ominaista ride-patternin kulmikkuus muihin rumpaleihin verrattuna. 2) Hemiola-efekti (3 vs. 2) kuuluu komppauksessa esim. virvelin ja bassorummun välisessä vuoropuhelussa sekä filleissä, joita hän käyttää taitteissa tai tahtiviivojen yli menevissä fraaseissa. 3) Rudimenttiratkaisut kuuluvat Roy Haynesille ominaisissa fraaseissa ja filleissä sekä joskus myös komppauksessa.
Roy Haynesin musiikilliseen perintöön tutustumisen tekee entistä ajankohtaisemmaksi se, että rumpalilegenda kuoli opinnäytetyötä laatiessani 99-vuotiaana 12. marraskuuta 2024.