Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Designing change : redesign of pharmaceutical product change control impact assessments

Viljanen, Eeva (2025)

 
Avaa tiedosto
Viljanen_Eeva.pdf (1.451Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Viljanen, Eeva
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061021962
Tiivistelmä
Palvelumuotoilua voidaan soveltaa erilaisiin käyttötarkoituksiin, mukaan lukien prosessien ja organisaatioiden muutokset. Niiden tapauksessa palvelumuotoilun ihmiskeskeisyys kohdistuu prosessissa toimiviin käyttäjiin ja organisaation työntekijöihin. Tämän opinnäytetyön käytännön tavoitteena oli muotoilla yritys X:n tuotemuutoshallinnan vaikutusarviot uudelleen niin, että ne ovat käyttäjäystävällisemmät ja aiheuttavat vähemmän turhaa työtä.

Uudelleenmuotoiluprosessi noudatti viitekehyksenä muotoilun ja innovoinnin tuplatimanttimallia ja siinä käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja. Aluksi analysoitiin yritys X:n olemassa oleva tieto vaikutusarvioista. Yhteismuotoilu käyttäjien kanssa tehtiin kasvotusten järjestetyssä ideointityöpajassa ja sarjassa online-muotoilupalavereita. Iteratiiviseen prosessiin sisältyi prototyyppien testausvaiheita, jotka toteutettiin pöytäsimulaationa.

Yhteismuotoilun tuloksena tuotemuutos jaettiin alaryhmiin ja jokaiselle alaryhmälle määriteltiin yksilöllinen kokonaisuus vaikutusarvioita. Tämä arviokokonaisuuksien räätälöinti vähentää käyttäjien tarpeetonta työtä. Uudet tuotemuutoksen alaryhmät ja vaikutusarviokokonaisuudet on otettu käyttöön yritys X:ssä.
 
Service design can be applied to many purposes, including changes to processes and organizations. In such cases, the human-centric focus of service design is on the users of the process and employees of the organization. The practical aim of this thesis was to redesign the set of impact assessments for product change control in Company X to be more user-friendly and to cause less unnecessary work.

The redesign process followed the double diamond framework for design and innovation and employed service design methods and tools. It started with an analysis of the existing information on the impact assessments in Company X. Co-design with users was done in a face-to-face ideation workshop and a series of online design meetings. The iterative design process included stages of prototype testing carried out as desktop walkthrough.

The co-design resulted in the division of product change into sub-categories and the definition of individual impact assessment sets for each sub-category. This tailoring of the sets reduces the amount of unnecessary work by the users. The new product change sub-categories and impact assessment sets have been implemented into use at Company X.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste