Brändin optimointi
Renvall, Moona (2024)
Renvall, Moona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921772
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin brändikirja Ummo LKV:lle, tavoitteena parantaa yrityksen brändi-identiteettiä ja vahvistaa sen asemaa kiinteistönvälitysmarkkinoilla. Idea lähti liikkeelle opiskelijan kiinnostuksesta brändäystä kohtaan sekä yrityksen selkeää tarvetta brändiohjeistolle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opiskelijan omaa osaamista brändin kehittämisestä ja auttaa yritystä luomaan vakaa brändi.
Työ sisältää teoreettisen viitekehyksen, joka käsittelee brändin rakentamisen keskeisiä elementtejä, kuten brändin määritelmää, elementtejä, tehtävää ja itse brändäystä. Näiden lisäksi brändikirjan osiot on avattu teoreettisesti. Brändikirjan kehitys perustui kerättyyn teoriaan, osakaskyselyyn, toimitusjohtajan haastatteluun, kilpailija-analyysiin sekä tästä johdettuun SWOT-analyysiin. Näiden avulla tunnistettiin yrityksen tarkoitus, vahvuudet ja kehitysmahdollisuudet.
Kerätty aineisto mahdollisti kohdennetun lähestymistavan brändikirjan luomiseen, keskittyen asiakkaiden tarpeiden ymmärtämiseen ja markkinoiden vaatimusten huomioimiseen. Tulokset osoittavat, että selkeästi määritelty ja johdonmukaisesti viestitty brändi-identiteetti parantaa tunnettuutta ja tukee yrityksen strategisia tavoitteita.
Johtopäätöksissä korostetaan, että hyvin suunniteltu brändikirja toimii tehokkaana työkaluna Ummo LKV:n brändin vahvistamisessa. Se ei ainoastaan ohjaa yrityksen sisäistä ja ulkoista viestintää, vaan myös auttaa ylläpitämään yhtenäistä brändikokemusta kaikissa asiakaskohtaamisissa.
Työ sisältää teoreettisen viitekehyksen, joka käsittelee brändin rakentamisen keskeisiä elementtejä, kuten brändin määritelmää, elementtejä, tehtävää ja itse brändäystä. Näiden lisäksi brändikirjan osiot on avattu teoreettisesti. Brändikirjan kehitys perustui kerättyyn teoriaan, osakaskyselyyn, toimitusjohtajan haastatteluun, kilpailija-analyysiin sekä tästä johdettuun SWOT-analyysiin. Näiden avulla tunnistettiin yrityksen tarkoitus, vahvuudet ja kehitysmahdollisuudet.
Kerätty aineisto mahdollisti kohdennetun lähestymistavan brändikirjan luomiseen, keskittyen asiakkaiden tarpeiden ymmärtämiseen ja markkinoiden vaatimusten huomioimiseen. Tulokset osoittavat, että selkeästi määritelty ja johdonmukaisesti viestitty brändi-identiteetti parantaa tunnettuutta ja tukee yrityksen strategisia tavoitteita.
Johtopäätöksissä korostetaan, että hyvin suunniteltu brändikirja toimii tehokkaana työkaluna Ummo LKV:n brändin vahvistamisessa. Se ei ainoastaan ohjaa yrityksen sisäistä ja ulkoista viestintää, vaan myös auttaa ylläpitämään yhtenäistä brändikokemusta kaikissa asiakaskohtaamisissa.