EU- ja ETA-maiden ulkopuolella kouluttautuneiden sairaanhoitajien kokemukset tiedonsaannista ja ohjauksesta sairaanhoitajaksi pätevöitymisen aikana Suomessa
Räisänen, Elina (2025)
Räisänen, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921871
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata EU- ja ETA-maiden ulkopuolella kouluttautuneiden sairaanhoitajien kokemuksia tiedonsaannista ja ohjauksesta sairaanhoitajaksi pätevöitymisen aikana Suomessa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Sairaanhoitajaksi Suomessa-hankkeen kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Sairaanhoitajaksi Suomessa-hankkeessa valmisteltavaa pätevöitymisprosessin kuvausta varten.
Sairaanhoitajien kansainvälinen liikkuvuus sekä rekrytointi Suomeen on lisääntynyt erilaisista rakenteellisista syistä johtuen. Sairaanhoitajakoulutus sekä sairaanhoitajan työnkuva vaihtelee maailmanlaajuisesti, joten on haastavaa arvioida EU- ja ETA-maiden ulkopuolella kouluttautuneiden sairaanhoitajien koulutuksen vastaavuutta suomalaiseen sairaanhoitajatutkintoon. Pätevöitymiskoulutuksien avulla pyritään varmistamaan EU- ja ETA-maiden ulkopuolella kouluttautuneiden sairaanhoitajien osaaminen suomalaista sairaanhoitajakoulutusta vastaavaksi, jotta sairaanhoitajan ammatinharjoittamisoikeus Suomessa voidaan myöntää.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmä oli laadullinen haastattelututkimus. Haastattelut (n=10) toteutettiin teemahaastatteluina vapaaehtoisille Sairaanhoitajaksi Suomessa-hankkeen pätevöitymiskoulutukseen osallistuneille sairaanhoitajille. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan sairaanhoitajaksi pätevöityvien kokemuksissa nousi esille puutteellinen tieto pätevöitymisestä ja pätevöitymisen vaiheista, haasteet tiedon saavutettavuudessa sekä kokemus ohjauksen puutteellisuudesta. Tulosten pohjalta laadittiin neljän kohdan kehitysehdotus pätevöitymisprosessin sujuvoittamiseksi: 1) selkokielinen tietopankki sairaanhoitajan työstä Suomessa sekä pätevöitymiseen liittyvistä tahoista ja käytännöistä, 2) pysyvä pätevöitymiskoulutus ammattikorkeakouluihin, 3) pätevöitymiskoulutuksen aikana annettavan ohjauksen kehittäminen sekä 4) eri pätevöitymiseen liittyvien tahojen yhteistyön parantaminen.
Sairaanhoitajien kansainvälinen liikkuvuus sekä rekrytointi Suomeen on lisääntynyt erilaisista rakenteellisista syistä johtuen. Sairaanhoitajakoulutus sekä sairaanhoitajan työnkuva vaihtelee maailmanlaajuisesti, joten on haastavaa arvioida EU- ja ETA-maiden ulkopuolella kouluttautuneiden sairaanhoitajien koulutuksen vastaavuutta suomalaiseen sairaanhoitajatutkintoon. Pätevöitymiskoulutuksien avulla pyritään varmistamaan EU- ja ETA-maiden ulkopuolella kouluttautuneiden sairaanhoitajien osaaminen suomalaista sairaanhoitajakoulutusta vastaavaksi, jotta sairaanhoitajan ammatinharjoittamisoikeus Suomessa voidaan myöntää.
Opinnäytetyön kehittämismenetelmä oli laadullinen haastattelututkimus. Haastattelut (n=10) toteutettiin teemahaastatteluina vapaaehtoisille Sairaanhoitajaksi Suomessa-hankkeen pätevöitymiskoulutukseen osallistuneille sairaanhoitajille. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan sairaanhoitajaksi pätevöityvien kokemuksissa nousi esille puutteellinen tieto pätevöitymisestä ja pätevöitymisen vaiheista, haasteet tiedon saavutettavuudessa sekä kokemus ohjauksen puutteellisuudesta. Tulosten pohjalta laadittiin neljän kohdan kehitysehdotus pätevöitymisprosessin sujuvoittamiseksi: 1) selkokielinen tietopankki sairaanhoitajan työstä Suomessa sekä pätevöitymiseen liittyvistä tahoista ja käytännöistä, 2) pysyvä pätevöitymiskoulutus ammattikorkeakouluihin, 3) pätevöitymiskoulutuksen aikana annettavan ohjauksen kehittäminen sekä 4) eri pätevöitymiseen liittyvien tahojen yhteistyön parantaminen.