Markkinoinnin vaikutus uuden ravintolan asiakashankintaan
Salo, Julia (2025)
Salo, Julia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060921876
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Ravintotalot Oy:n markkinoinnin vaikutusta yrityksen uusimman ravintolan asiakashankintaan. Yritys tunnetaan paremmin nimellä Ravintola Factory. Työn tavoitteena oli selvittää, millaiset markkinointitoimenpiteet ovat yrityksen uusien toimipisteiden asiakashankinnan kannalta kaikkein tärkeimpiä toteuttaa, ja minkälaiset markkinoinnin keinot ovat tehokkaimmin tavoittaneet asiakkaat.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriasta, triangulaatiotutkimuksesta, sekä tutkimuksen johtopäätöksistä, kehittämisideoista ja yhteenvedosta. Johdannossa esitellään opinnäytetyön aihe, tavoitteet, tarkoitus ja rakenne. Teoriaosuudessa paneudutaan markkinoinnin suunnitteluun asiakashankinnan näkökulmasta, sekä syvennytään markkinoinnin tavoittavuuteen eri markkinointikanavien ja asiakkaan ostopolun kautta. Teoriassa on käytetty lähteenä markkinoinnista kertovaa kirjallisuutta, toimeksiantajayrityksen verkkosivuja, Ravintotalot Oy:n markkinointipäällikön haastattelua sekä erilaisia artikkeleita. Tutkimusosuudessa kerrotaan tekijät, joiden kautta tutkimus-, tiedonkeruu- ja analysointimenetelmiin on päädytty. Lisäksi osuudessa kerrotaan Ravintola Factory Lippulaivan markkinoinnista, sekä tutkimuksen reliabiliteetista ja validiteetista. Opinnäytetyön seuraavissa osioissa esitellään kyselytutkimuksen ja haastattelututkimuksen tuloksia. Tämän jälkeen kerrotaan teorian ja tutkimustulosten pohjalta muodostuneet johtopäätökset ja Ravintotalot Oy:lle suositellut kehitysideat. Opinnäytetyön lopuksi esitellään opinnäytetyön yhteenveto ja pohdinta.
Opinnäytetyö on muodoltaan tutkimuksellinen kehittämistyö. Siinä käytettiin tutkimusmenetelminä sekä laadullista että määrällistä tutkimusta, eli kyseessä on triangulaatiotutkimus, Laadullisena menetelmänä asiakkaille tehtiin asiakastavoittavuutta tutkiva kyselylomake, ja yrityksen markkinointia kartoittava haastattelu. Kyselylomakkeeseen asiakkaat pääsivät QR-koodin kautta, joka oli ravintolan jokaisessa pöydässä avajaisviikkojen ajan. Haastattelu toteutettiin puhelimitse. Määrällinen menetelmä näkyy siinä, että kyselytutkimuksen vastaukset esitetään numeroina. Haastattelututkimuksen määrällinen näkökulma näkyy Ravintola Factory -ketjun kahden ravintolan asiakasmäärien vertailussa. Asiakasmäärät on saatu Ravintotalot Oy:n jakamasta, julkaisemattomasta Excel-taulukosta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Ravintotalot Oy:lle katsaus heidän markkinointinsa asiakastavoittavuuteen ja markkinointitoimenpiteisiin. Yritys saa työn myötä suosituksia toimenpiteistä, joiden avulla se voi kehittää markkinointiaan tehokkaammaksi. Tutkimustulosten analysoinnin myötä todettiin, että Ravintotalot Oy:n markkinoinnin vaikutus yrityksen asiakashankintaan on merkittävä. Markkinointitiimin aktiivisuus, markkinointistrategia ja tyytyväisten asiakkaiden määrä ovat lisänneet ravintolan brändin tunnettuutta ja houkutelleet asiakkaita uuteen ravintolaan. Tutkimuksen johtopäätökset osoittavat, että markkinointiviestien kohdentaminen ja suunnittelu, sekä arvon luominen asiakkaille ovat keskeisiä onnistumisen tekijöitä markkinoinnissa. Markkinointikeinot toimivat, kun asiakas kokee tarpeidensa täyttyvän saamansa palvelun myötä. Brändin tunnettuudella on valtava merkitys markkinoinnin vaikuttavuudessa.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriasta, triangulaatiotutkimuksesta, sekä tutkimuksen johtopäätöksistä, kehittämisideoista ja yhteenvedosta. Johdannossa esitellään opinnäytetyön aihe, tavoitteet, tarkoitus ja rakenne. Teoriaosuudessa paneudutaan markkinoinnin suunnitteluun asiakashankinnan näkökulmasta, sekä syvennytään markkinoinnin tavoittavuuteen eri markkinointikanavien ja asiakkaan ostopolun kautta. Teoriassa on käytetty lähteenä markkinoinnista kertovaa kirjallisuutta, toimeksiantajayrityksen verkkosivuja, Ravintotalot Oy:n markkinointipäällikön haastattelua sekä erilaisia artikkeleita. Tutkimusosuudessa kerrotaan tekijät, joiden kautta tutkimus-, tiedonkeruu- ja analysointimenetelmiin on päädytty. Lisäksi osuudessa kerrotaan Ravintola Factory Lippulaivan markkinoinnista, sekä tutkimuksen reliabiliteetista ja validiteetista. Opinnäytetyön seuraavissa osioissa esitellään kyselytutkimuksen ja haastattelututkimuksen tuloksia. Tämän jälkeen kerrotaan teorian ja tutkimustulosten pohjalta muodostuneet johtopäätökset ja Ravintotalot Oy:lle suositellut kehitysideat. Opinnäytetyön lopuksi esitellään opinnäytetyön yhteenveto ja pohdinta.
Opinnäytetyö on muodoltaan tutkimuksellinen kehittämistyö. Siinä käytettiin tutkimusmenetelminä sekä laadullista että määrällistä tutkimusta, eli kyseessä on triangulaatiotutkimus, Laadullisena menetelmänä asiakkaille tehtiin asiakastavoittavuutta tutkiva kyselylomake, ja yrityksen markkinointia kartoittava haastattelu. Kyselylomakkeeseen asiakkaat pääsivät QR-koodin kautta, joka oli ravintolan jokaisessa pöydässä avajaisviikkojen ajan. Haastattelu toteutettiin puhelimitse. Määrällinen menetelmä näkyy siinä, että kyselytutkimuksen vastaukset esitetään numeroina. Haastattelututkimuksen määrällinen näkökulma näkyy Ravintola Factory -ketjun kahden ravintolan asiakasmäärien vertailussa. Asiakasmäärät on saatu Ravintotalot Oy:n jakamasta, julkaisemattomasta Excel-taulukosta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Ravintotalot Oy:lle katsaus heidän markkinointinsa asiakastavoittavuuteen ja markkinointitoimenpiteisiin. Yritys saa työn myötä suosituksia toimenpiteistä, joiden avulla se voi kehittää markkinointiaan tehokkaammaksi. Tutkimustulosten analysoinnin myötä todettiin, että Ravintotalot Oy:n markkinoinnin vaikutus yrityksen asiakashankintaan on merkittävä. Markkinointitiimin aktiivisuus, markkinointistrategia ja tyytyväisten asiakkaiden määrä ovat lisänneet ravintolan brändin tunnettuutta ja houkutelleet asiakkaita uuteen ravintolaan. Tutkimuksen johtopäätökset osoittavat, että markkinointiviestien kohdentaminen ja suunnittelu, sekä arvon luominen asiakkaille ovat keskeisiä onnistumisen tekijöitä markkinoinnissa. Markkinointikeinot toimivat, kun asiakas kokee tarpeidensa täyttyvän saamansa palvelun myötä. Brändin tunnettuudella on valtava merkitys markkinoinnin vaikuttavuudessa.