Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Erityistä tukea tarvitsevien lasten sosiaalisten taitojen tukeminen luovien ja toiminnallisten menetelmien avulla

Ahlgren, Henna; Pobetova, Sofiya (2025)

 
Avaa tiedosto
Ahlgren_Pobetova.pdf (1.484Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Ahlgren, Henna
Pobetova, Sofiya
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061021932
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erilaisten luovien ja toiminnallisten menetelmien käyttöä varhaiskasvatuksessa erityistä tukea tarvitsevien lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen. Tavoitteena oli tuottaa yhteistyökumppanille tietoa eri menetelmistä, minkä avulla he voivat kehittää toimintaansa ja saada lisää keinoja erityistarpeisten lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen.

Opinnäytetyön tietoperusta pohjautui sosiaalisiin taitoihin, varhaiskasvatukseen ympäristönä, toiminnallisessa osuudessa käytettäviin menetelmiin sekä lasten kehitykseen. Lasten kehityksen teoreettinen osuus keskittyi sosiaalisten taitojen ikätasoiseen kehitykseen. Lisäk-si sosiaaliset taidot käsitteenä on laaja ja sen eri osa-alueita pyrittiin avaamaan.

Ohjattu toiminta jakautui puolen tunnin mittaisiin ohjauskertoihin, joiden aikana hyödynnettiin Kohtaamistaiteen, kuvallisen ilmaisun terapeuttisia menetelmiä, liikunnallisia menetelmiä sekä sosiodraamaa. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla lasten toimintaa yhteistyössä varhaiskasvatusyksikön työntekijöiden kanssa. Tällä tavoin arviointiin saatiin mahdollisimman monipuolinen näkökulma menetelmien hyödyntämisestä. Tuloksien avulla saatiin selville haastavimmat tilanteet, joihin toiminnan järjestämisessä olisi hyvä kiinnittää enemmän huomiota. Tulosten mukaan saman menetelmän alle kuuluvat harjoitukset voisi olla kannattavaa yhdistää toisen menetelmän harjoituksen kanssa, jolloin yhdistelmä voisi vähentää haastavien tilanteiden syntymistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste