Hakukoneoptimointi on tehokas markkinointiväline yrittäjälle : Artikkelikäsikirjoitus
Jaakkola, Maria (2025)
Jaakkola, Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122346
Tiivistelmä
Hakukoneoptimoinnilla (SEO) verkkosivun sisältöä ja teknistä toimivuutta kehite
tään niin, että se nousee hakukoneiden tuloksissa mahdollisimman korkealle, ja
lisää orgaanista liikennettä. Suurin osa käyttäjistä klikkaa vain ensimmäisiä ha
kutuloksia, joten kärkisijat ovat kilpailtuja.
Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi on kustannustehokasta ja varmistaa että asi
akkaat löytävät yrityksen palvelut silloin, kun he etsivät tietoa tai ratkaisua ongel
maansa. Tekoäly muuttaa myös hakukoneoptimointia. Toisaalta se muuttaa ha
kuja keskustelevampaan suuntaan, jolloin verkkosivun sisällön laatu nousee vielä
tärkeämmäksi. Toisaalta tekoäly helpottaa hakukoneoptimointia, sillä se auttaa
esimerkiksi hakusanojen muodostamisessa ja sisällön suunnittelussa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin artikkelikäsikirjoituksena. Artikkelin tavoitteena oli
tarjota käytännönläheinen katsaus hakukoneoptimointiin: Miksi sitä kannattaa
hyödyntää ja miten alkuun pääsee helposti?
Artikkelissa kuvataan, miten yksityisen hammaslääkäriaseman hampaiden val
kaisun- palvelun markkinointia lähdettiin tehostamaan hakukoneoptimoinnin ja
palvelumuotoilun avulla. Tavoitteena oli, että yrityksen verkkosivulle luodaan
hampaiden valkaisusta sellaista sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin, ja
parantaa verkkosivujen. Artikkeli tarjottiin julkaistavaksi alan ammatilliseen julkai
suun.
tään niin, että se nousee hakukoneiden tuloksissa mahdollisimman korkealle, ja
lisää orgaanista liikennettä. Suurin osa käyttäjistä klikkaa vain ensimmäisiä ha
kutuloksia, joten kärkisijat ovat kilpailtuja.
Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi on kustannustehokasta ja varmistaa että asi
akkaat löytävät yrityksen palvelut silloin, kun he etsivät tietoa tai ratkaisua ongel
maansa. Tekoäly muuttaa myös hakukoneoptimointia. Toisaalta se muuttaa ha
kuja keskustelevampaan suuntaan, jolloin verkkosivun sisällön laatu nousee vielä
tärkeämmäksi. Toisaalta tekoäly helpottaa hakukoneoptimointia, sillä se auttaa
esimerkiksi hakusanojen muodostamisessa ja sisällön suunnittelussa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin artikkelikäsikirjoituksena. Artikkelin tavoitteena oli
tarjota käytännönläheinen katsaus hakukoneoptimointiin: Miksi sitä kannattaa
hyödyntää ja miten alkuun pääsee helposti?
Artikkelissa kuvataan, miten yksityisen hammaslääkäriaseman hampaiden val
kaisun- palvelun markkinointia lähdettiin tehostamaan hakukoneoptimoinnin ja
palvelumuotoilun avulla. Tavoitteena oli, että yrityksen verkkosivulle luodaan
hampaiden valkaisusta sellaista sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeisiin, ja
parantaa verkkosivujen. Artikkeli tarjottiin julkaistavaksi alan ammatilliseen julkai
suun.