Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Korkojen nousun vaikutus autokauppaan vuosina 2022-2024

Vehniä, Oskari (2025)

 
Avaa tiedosto
Vehnia_Oskari.pdf (340.2Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Vehniä, Oskari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022227
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten korkotason nousu vaikutti autokauppaan Suomessa vuosina 2022–2024. Työn toimeksiantajana toimii tekijän oma työympäristö autoliikkeessä, ja tutkimus kohdistuu erityisesti kuluttajien ostopäätöksiin ja rahoitusvalintoihin.

Teoreettinen viitekehys pohjautuu taloustieteeseen, kuluttajakäyttäytymisen malleihin sekä rahoituksen periaatteisiin. Keskeisiä näkökulmia ovat korkojen vaikutus maksukykyyn, riskin kokeminen, viiteryhmien rooli sekä digitaalinen tiedonhaku. Aineisto koostuu tilastoista (Tilastokeskus, Traficom, Suomen Pankki), ajankohtaisista artikkeleista sekä tekijän omista havainnoista autokaupan arjesta.

Tutkimuksessa havaitaan, että korkojen nousu heikensi osamaksurahoituksen houkuttelevuutta ja lisäsi leasing-sopimusten sekä käytettyjen autojen kysyntää. Kuluttajat painottivat taloudellista ennustettavuutta ja alkoivat suosia kiinteäkustanteisia vaihtoehtoja, kuten yksityisleasingia. Autoliikkeet vastasivat tilanteeseen kehittämällä rahoitusneuvontaa ja kampanjoita.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että korkotason muutokset heijastuvat suoraan kuluttajien käyttäytymiseen autokaupassa. Jatkotutkimukselle olisi tilaa esimerkiksi sen osalta, jääkö leasing pysyväksi ensisijaiseksi vaihtoehdoksi tietyille asiakasryhmille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste