Korkojen nousun vaikutus autokauppaan vuosina 2022-2024
Vehniä, Oskari (2025)
Vehniä, Oskari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022227
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten korkotason nousu vaikutti autokauppaan Suomessa vuosina 2022–2024. Työn toimeksiantajana toimii tekijän oma työympäristö autoliikkeessä, ja tutkimus kohdistuu erityisesti kuluttajien ostopäätöksiin ja rahoitusvalintoihin.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu taloustieteeseen, kuluttajakäyttäytymisen malleihin sekä rahoituksen periaatteisiin. Keskeisiä näkökulmia ovat korkojen vaikutus maksukykyyn, riskin kokeminen, viiteryhmien rooli sekä digitaalinen tiedonhaku. Aineisto koostuu tilastoista (Tilastokeskus, Traficom, Suomen Pankki), ajankohtaisista artikkeleista sekä tekijän omista havainnoista autokaupan arjesta.
Tutkimuksessa havaitaan, että korkojen nousu heikensi osamaksurahoituksen houkuttelevuutta ja lisäsi leasing-sopimusten sekä käytettyjen autojen kysyntää. Kuluttajat painottivat taloudellista ennustettavuutta ja alkoivat suosia kiinteäkustanteisia vaihtoehtoja, kuten yksityisleasingia. Autoliikkeet vastasivat tilanteeseen kehittämällä rahoitusneuvontaa ja kampanjoita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että korkotason muutokset heijastuvat suoraan kuluttajien käyttäytymiseen autokaupassa. Jatkotutkimukselle olisi tilaa esimerkiksi sen osalta, jääkö leasing pysyväksi ensisijaiseksi vaihtoehdoksi tietyille asiakasryhmille.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu taloustieteeseen, kuluttajakäyttäytymisen malleihin sekä rahoituksen periaatteisiin. Keskeisiä näkökulmia ovat korkojen vaikutus maksukykyyn, riskin kokeminen, viiteryhmien rooli sekä digitaalinen tiedonhaku. Aineisto koostuu tilastoista (Tilastokeskus, Traficom, Suomen Pankki), ajankohtaisista artikkeleista sekä tekijän omista havainnoista autokaupan arjesta.
Tutkimuksessa havaitaan, että korkojen nousu heikensi osamaksurahoituksen houkuttelevuutta ja lisäsi leasing-sopimusten sekä käytettyjen autojen kysyntää. Kuluttajat painottivat taloudellista ennustettavuutta ja alkoivat suosia kiinteäkustanteisia vaihtoehtoja, kuten yksityisleasingia. Autoliikkeet vastasivat tilanteeseen kehittämällä rahoitusneuvontaa ja kampanjoita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että korkotason muutokset heijastuvat suoraan kuluttajien käyttäytymiseen autokaupassa. Jatkotutkimukselle olisi tilaa esimerkiksi sen osalta, jääkö leasing pysyväksi ensisijaiseksi vaihtoehdoksi tietyille asiakasryhmille.